Прочетен: 54927 Коментари: 106 Гласове:
Последна промяна: 23.12.2011 13:58
ЗНАЧЕНИЕ НА ДУМИТЕ СВЕКЪР, СВЕКЪРВА, СНАХА, НЕВЕСТА....
Особен народ сме ние българите. Въпреки, че често сме попадали под влиянието на различни чужденци, на дедите ни се е отдало да съхранят себе си. Дори и днес, в тези объркани времена все още пазим старите обичаи. Явно подсъзнателно нещо ни кара да се придържаме към определени неща, да ценим предаденото от по-старите поколения и да го предадем на тези, които идват след нас.
Българския език е богат на изключително древни думи отразяващи положението на хората в семейството. Като пример могат да се посочат свекър, свекърва, снаха, невеста и девер. Звученето им не е много променено през последните 4000 години. В езика на ведическите арийци тези думи се произнасят като свасура, свасри, снуса, наводха, девр.
Разбира се тези особени названия се срещат и при други народи. В латинския има socer, socrus, nurus, levir..Гърците предлагат εκυρος, εκυρα, νυος, νυμφη. Дори и в староанглийския (и англо-саксонския) намираме sweor-свекър, sweger – свекърва, snoru- снаха, tacur-девер ...
Интересното обаче е това, че българските думи са най-близки до индо-арийските. Предлагам сравнение на нашите свекър, свекърва, снаха и невеста с техните съответствия от санскрит, латински, старогръцки и староанглийски.
Бълг. Санс. Лат. Ст.гр. Ст. Англ.
свекър - свасру – сокер - екюрос – свеор
свекърва -свасри - сокра -екюра - свегер
снаха - снуса - нурус -нюос - снору
невеста -наводха-спонса -нюмфе –бруде (средно английски)
девер -девр -левир- даер -такур
Българските думи не само показват най-голяма прилика с думите от Ведите, но при нас има дори съвпадения на синонимите за свекър и свекърва. В България се използват още свако и сват (за свекър), сватя за свекърва. В древния санскрит имаме свака и свата. Значението им е свой, един от своите, роднина.
Свекър означава – този, който кара двама да се съберат и да станат свои, да се превърнат в роднини. В миналото свекъра е бил отговорен за брачния обред и е налагал определени задължения на младоженците. Не случайно до скоро (а може би и все още) се целуваше ръка на свекъра. Значението на свекърва е същото като на свекър – тази, която кара двама души да се съберат, да станат свои.
Предполагам, че на повечето хора вече е станало ясно, че частицата сва в санскритската дума свасура (свекър) има значение свой. Частицата сура обаче не дава смисъл съчетана със сва-свой. От друга страна, в българския език частицата све (опростена от свое) е съчетана прекрасно с кара (карам, накарвам, принуждавам).В санскрит също има глагол карами –карам, принуждавам, налагам, движа. Странното обаче е, че в думата свасура той е преиначен, изгубил е старата си форма.
Да видим как стои положението с другите езици. В латински, старогръцки и староанглийски думата за свой е съответно suus, εος, agen. Латинската suus прилича на нашата свой и санскритската сва. Гръцката εος навярно е имала по-стара форма σβεος, староанглийската agen обаче няма нищо общо със санскритската сва.
До тук става ясно, че староанглийските (англо-саксонските) sweor, sweger са заемки. Фактът, че англичаните си имат напълно свои термини да свекър и свекърва са още едно потвърждение за това. Father in law –свекър и mother in law – свекърва си имат добро обяснения в английския.
Разгледаме ли латинския и старогръцкия ще установим, че в тях не присъстват глаголи подобни на санскритския карами и нашия карам. Частиците cer, cru, κυρ в лантински и гръцки са лишени от всякакъв смисъл. Това ни позволява да кажем, че и в тези езици думите за свекър и свекърва - socer, socrus, εκυρος, εκυρα са заемки...дадени навярно от трако-пелазги.
От сравнителната таблица по-горе виждаме, че на санскритската снуса отговарят нашата снаха (снъха –ст.блг.), латинската norus, гръцката νυος и староанглийската snoru. Езиковеди като Фасмер смятат, че думата снаха означава свързана, обвързана (коренът е сна, сно) и посочват като сроден глагола снова ( тъка, преплитам, свързвам). Това разбира се е верно, но трябва да се добави и българската дума сноп. Снопът се състои от вързани, свързани житни стъбла. Друга български сродни думи са снаждам, т.е. шия, свързвам, а също и нишка (нещо, което свързва).
Обяснението в санскрит идва от глаголите снаса – нишка, насате, нахате –снаждам, снова, свързвам. В латински и старогръцки присъстват думите neurus, νευρον имащи смисъл връзка, нишка. В староанглийската snoru –снаха се обяснява с англо-саксонската snear-връв, въже...освен, ако не се окаже, че snear е ранна заемка...Все пак в английския си има автентичен термин за снаха, това е daughter in law.
Относно етимологията на думата невеста съществуват няколко предположения. Едни смятат, че значението е неизвестна, други предлагат незнаеща, а трети твърдят, че невеста означава новодоведена. Съгласен съм с последната версия защото частицата веста (в невеста) отговаря на глагола вести –водя. Частицата водха в санскритската наводха също има занчение водя. Древните форми са били нававеста, нававодха, след време те се опростват в невеста, наводха.
Латинската, гръцката и английската дума за невеста: спонса, нюмфе, бруд нямат връзка с индо-арийската наводха и българската невеста.
Остана да разгледаме думата девер. Санскритската й форма е девир, девр- направо смайващо близка до нашата. Трябва да се отбележи обаче, че латинската левир и гръцката даер показват прилика с девир, девр. В латинския понякога има замяна на д и л, т.е. левир може да се разгледа и като девир. Омерическата даер е била с по-древна форма давер...дали “гръцката” дума има обяснение на гръцки език е друг въпрос.
Смятам, че девер означава поставен, т.е. изпълняващ някаква особена функция в древния брачен обред. Обяснение може да се даде със ст.блг. глагол дети ( девам, дявам), който е почти идентичен на санскритския дати (дявам, девам).
Докато при нас и индо-арийците има обяснение, то при латиноговорящите и гърците възниква един проблем. На латински поставям е ponere, statuare, locare, constituere. В гръцкия думата е τιθημι, а в староанглийския съответната е don.
Излиза, че думите за девер levir, δαηρ, tacur нямат обяснение в латински, гръцки и староанглийски...някой друг ги е въвел там.
Кой обаче е този някой? Поне за гърците е сигурно, че фригите са им дали особените думи за хората в семейството. В старофригийски поставям, дявам е дает, макар документирана преди около 2700 години думата е изключително близка до ст.блг. дети –дявам, поставям. Дети-девам е основата за девер. Фригийската дума за свекър е свекро (като крайното о навярно изпълнява футкцията на ъ). Фригийската дума за зълва е галавос ( по-късно развита в залавос-зълва). Фригите имат и дума за етърва, това е ятера (янатера). Трябва да се добави и това, че нашите думи майка, тате, дядо, баба, брат ...присъстват във тракийския език, но тези факти не се представят в систематизиран вид на широката публика...
С тази работа поправям пропуска на нашите учени. Разбрахте колко древни са думите свекър, свекърва, снаха и девер. Разбрахте също и значението им. Надявам се да ви е било интересно:)
Ако някой иска да научи подробности за празника Коледа, може да го направи тук
http://sparotok.blog.bg/politika/2010/12/23/koleda-pelasgiiskiiat-praznik-na-slynceto.655759
Весели празници на всички!:)
Древни български археологически и истори...
ОТ КЪДЕ ИДВАТ ДУМИТЕ СВЕКЪР, СВЕКЪРВА, С...
Телефонът чака да звънне за ареста на До...
Кой има изгода от регистрирането на ДПС...
Предварително благодаря!
Нека уважаваме писмеността си!
Поздрави,здраве и любов.
Хубаво е да си знаеш задълженията:)
Весело изкарване на празниците!
Поздрави,здраве и любов.
Благодаря ти! Весело посрещане на Коледа и Нова Година заедно с любимите хора!
Сп. мен "невеста" /невяста/ идва от ст.бълг. "ведяти", "вести" /зная, познавам/ - незнаеща, не-позната, девствена / в Библията - "Адам позна Ева".../ :)
Радостни, светли коледни празници!
..........................
Пропуските на учени могат да се допълнят само от УЧЕНИ, защото само те са в състояние да проведат едно задълбочено научно изследване. За да се формулират научни изводи са нужни компетентност и неоспорими доказателства.
С това не може да се справи един, макар и много амбициран, лаик.Неговото мнение никога няма да бъде нещо повече от хрумване, предположение.
Несериозно е да се правят категорични исторически изводи само на база бегло сходство в звученето на няколко думи.
Поздрави,Спароток.
Разбирам добрите ти намерения,но...
Сп. мен "невеста" /невяста/ идва от ст.бълг. "ведяти", "вести" /зная, познавам/ - незнаеща, не-позната, девствена / в Библията - "Адам позна Ева".../ :)
Радостни, светли коледни празници!
Приятелю, признавам, че има логика в думите ти. Трябва обаче да се съобразим с няколко особености.
1. Моралните норми в древността са били други. Според Херодот на тракийските момичета, преди сватбата е било позволено да имат контакт с когото пожелаят.
В моментта, в който са ставали невести те вече са имали богат опит...
2. В случай, че невеста означаваше непозната (в библейския смисъл) то би трябвало да очакваме форма неведа, невежа...
Весели празници приятелю!
..........................
Пропуските на учени могат да се допълнят само от УЧЕНИ, защото само те са в състояние да проведат едно задълбочено научно изследване. За да се формулират научни изводи са нужна компетентност и неоспорими доказателства.
С това не може да се справи един, макар и много амбициран, лаик.Неговото мнение никога няма да бъде нещо повече от хрумване, предположение.
Несериозно е да се правят категорични исторически изводи само на база бегло сходство в звученето на няколко думи.
Поздрави,Спароток.
Разбирам добрите ти намерения,но...
Джойси, верно е, че квалифициран учен трябва да извърши проучването...но до кога трябва да чакаме. Работата на Хаас, в която са споменати думите за свекър, свекърва, етърва, зълва...е публиквана преди 46 години...
Колко години още трябва да минат, за да се престрашат някои хора да кажат истината?
Весели празници и на тебе приятелю!:)
Благодаря ти Лили! Весело посрещане на Коледа и Нова Година!:)
Може би затова Пртър Дънов е казал, че българският език е най-точният език на който могат да се предадат окултните истини.
Поздрави!
Какво мислиш за Именника и за Българския календар.
http://www.vmro.net/iv_gumno/index.htm
Какво мислиш за Именника и за Българския календар.
http://www.vmro.net/iv_gumno/index.htm
Земляк, книгата на Венедиков е хубава, даже много хубава, но си носи бремето на своето време.
Венедиков е можел да обясни, че тракийската дума за змей, а именно зум все още се използва от българите, за да се обозначи змия. Трябвало е да бъде обяснено и това, че гръцката дума дракон не е гръцка, а тракийска. Има тракийско лично име Дракола ( същото като това на Влад Цепеш Дракула)...
Дракон и Дракола идват от драка -шип, нещо остро.
Не е споменал един важен факт, а именно, че правилното име на Онгъла е река Олган...което на старомакедонски означава влага (напълно логична дума за река). Това е индикация, че езика на старите българи е бил сроден със старомакедонския...т.е. старите българи са говорели тракийски език...
Иначе свалям шапка на Венедиков да това, че е показал връзката на българските обреди с тези на хората от Античността. Казал е и, че името на Атила е сродно на това на тракийския бог Атис...
Не е имал възможността да каже истината направо, но пък е пуснал доста трохички за тези, които са решили да търсят истината...
За Именника някои казват, че е фалшификация...Възможно е, но всяка добра фалшификация е основана на верни данни, като се добавят и други, целящи да създадат определено впечатление.
Възможно е особените имена за годините - шегор, верени и др. да са добавени с надеждата българите да бъдат изкарани тюрки. Фалшификатора обаче не е знаел за тракийското влияние върху народите на Средна Азия...Шегор е тракийския Загрей, алемъ е тракийската дума арима, алима -1.
За старобългарския календар не смея да спекулирам...
Може би затова Пртър Дънов е казал, че българският език е най-точният език на който могат да се предадат окултните истини.
Поздрави!
Не съм запознат с окултизма, но българския език наистина е изключително древен.
Поздрави!
22.12.2011 20:53
..........................
Пропуските на учени могат да се допълнят само от ... ?
Поздрави,Спароток.
Разбирам добрите ти намерения,но...
Джойси, верно е, че квалифициран учен трябва да извърши проучването...но до кога трябва да чакаме. Работата на Хаас, в която са споменати думите за свекър, свекърва, етърва, зълва...е публиквана преди 46 години...
Колко години още трябва да минат, за да се престрашат някои хора да кажат истината?
- Джойси :)) - докога да чакаме приятелите ти учЕни да ни обяснят какъв е произхода ... от Централна Азия ... ТЮРКСКИ ?? - или местен ТУКАНСКИ ??!! :((
- И-и-и ? - Когато планината не отишла при МохАмед, Мохамед(умен човек !) отишъл при Планината !!(арабска мъдрост) :)
- Све - Къ/ар ?? ... относно втората частица К(ъ)АР !! - От къде и кога ли може да датира тя ?
- Аз казвам, че е поне на 4 000 години, от "туканка" ... малко "по" на юг ... Това което в момента се знае, като Коринтски провлак. Там имаме гр.Коринт. За същият ни казват, че е от поне 2 000 г. ВС !
- Първоначално е бил създаден от б/пеласгите ... синовете на Хелиос !!
- ОТ ТЯХНО ВРЕМЕ ... градът е носил името КАРинт !!
- В етимо-речника четем "city in Greece, from L. Corinthus, from Gk. Korinthos, from Pelasgian *kar- "point, peak." The -nthos identifies it as being from the lost pre-IE language(!!) of Greece." ... лъжат малаките, че е бил от предЕвропейски език, щот не им отърва ... пелазгийският си е баш Европейски, щот на 500 км. над Коринт е най-старото географско название за ЕВРОПА !!
- Относно "превода" на "kar"- "point, peak, НЕ МОГА ДА СЕ СЪГЛАСЯ . основният смисъл на тази словообразуваща частица е със смисъл карАМ; - производнкарУЦА; ... шофьор на карУЦА - каруЦАР ... Кшатрия - каста на арийците-колесничари, която е била първенствуващата преди преврата направен от а"БРАХманите !!? :))
- Ако не ти е ясно нещо ? - питай, щот с учЕните ... шЪ си останеш на "сухо" :))
Благодаря ти!
Весели празници на тебе и цялото ти семейство!
22.12.2011 22:16
Весели празници!
Весели празници и плодотворна Нова година!
Весели празници и плодотворна Нова година!
Благодаря ти! Весели празници!
през новата, още по - трудна година !
http://store4.data.bg/angelhell/vesela_koleda/vesela_koleda.swf
Благодаря Ви, за темата, която носи много енергия!
Нямам специална подготовка, интересът ми е продиктуван от проблемите, които имахме за деца и многото осиновени деца в рода ни.
Двамата ми дядовци бяха с по седем братя и сестри.
Бях малък и ми беше трудно с думите- девер, зълва, балдъза, свако и т.н..
Беше ми интересно, всеки си има собствено име, а защо има и връзващо име.
Как и откъде са дошли имената, нямам представа, но ме интересуваше заряда, който се влага в думата.
При всяко екскурзионно летуване се интересувах и търсех контакт с местни сватовници, които пазят много тайни за енергетиката на рода и продължаването му. Невероятни са тайните във всеки род, защото плодовитостта е била проблем в някои семейства. Тогава е спазвана връзката, за да се продължи рода, наследството и бъдещото дете.
Може да звучи много наивно, но вярвам в енергията, която е вложена в тези думи и приносът и за благоденствието на рода, частицата от кръвта, която е заряд за бъдещето на имотите.
Много ще ми е полезен Вашият отговор или отхвърляне на моите цикли, които ще си продължавам да търся.
Вълнува ме всичко, което древните са открили и следили за кръвта, която трябва да се подсилва с всяко следващо поколение.
Да, навярно ще ме отхвърлите, че човек е разумно същество и не трябва да го свързвам с животинското царство, защото има по- важни връзки, като любов и привличане, а не моят математически поглед за натрупвания.
Много обикалях с дъщеря ми(1981-1991), заради механичното и увреждане при раждане. Питах, слушах и си записвах. Много мъка видях, защото са решили, че любовта е по- важна от кръвта, но после са обречени на мъка с проблемни деца.
Имах властта и внимателно я приложих върху дъщерите, това им помогна да си поръчат децата и да се изпълни поръчката им по естествен и безболезнен начин. Природата си има правила, а ние в нея?
Весели празници!
С Уважение, дядо Кольо.
23.12.2011 09:07
А за свекървите - питай снахите... :))))
23.12.2011 10:45
през новата, още по - трудна година !
Благодаря ти! Българския Бог вече ми направи подарък, най-ценния възможен подарък!
Весели празници Българино!
Благодаря ти! Весела Коледа!:)
http://store4.data.bg/angelhell/vesela_koleda/vesela_koleda.swf
Благодаря ти! Весели празници!
Уважението към природата и участие в празници като кукерство и Трифон Зарезан помага на хората да се освободят от стреса и да се заредят с положителна енергия.
модерния начин на живот ...е едно бедствие. Движението ни е почти никакво, нямаме опората на вярата, губим връзката с близки и съседи, затваряме се в панелените си килии и се заковаваме пред телевизията, която си е отрова за душата. Храната, която ядем е пълна с хормони, пестициди, хербициди и антибиотици...Чудо е, че все още се раждат деца!
Не се ли възстанови селото България е обречена да изчезне...Да се надяваме, че това няма да стане!
Весели празници!
Въпросът ти ми напомни за един виц - Защо зетьовете обичат тъщите си както тортите за рожден ден...- Защото тия торти са студени и със свещи...:)
Честно казано не зная от кога датира страхът към тъщата...Дали е било така в далечното минало не мога да кажа, няма данни за това.
Предполагам, че причината за суровостта на тъщата е бил суровия живот...а и създадения порочен цикъл. Ако една невеста е била дълго време тормозена от тъщата си, то и тя самата ще тормози след време снаха си...
Весела Коледа!
Селото в оригиналният му вид е много трудно да се възстанови. Външните влияния са много силни и лавината от информация помита всичко по пътя си.
Има обаче някои неща, които човек може да следва:
1. Изхвърлете си телевизора. Няма друг начин, ако си кажете, че ще се ограничите, не работи. Освен това телевизията в момента е силно монополирана и истината там няма да намерите.
2. Не използвайте смарт-телефони, те са средства за контрол и следене. В тях има вграден чип, който следи всяко ваше действие и местоположение. Ако имате мобилен телефон го използвайте само за крайни случаи и когато сте на път.
3. Не участвайте в сайтове като фейсбук, туитър и други подобни. Те са средство за контрол и следене и ако ги поддържате ще ускорите монополизирането на интернет и превръщането му в медия подобна на телевизията сега. Дори блог.бг върви в тази посока така, че е добре да се търсят независими платформи.
4. Използвайте всяко кътче земя за да си произвеждате сами храната. Научете за химията на почвата за да я поддържате богата на хранителни вещества. Почвата в световен мащаб става все по-бедна.
5. Хранете се правилно, научете за тайните на добрите храни и тези, които са вкусни но ви вредят. Един пример - хлябът и всички житни храни са ненужни за човешкия организъм, те насищат но вредата им е по-голяма от ползата им.
6. Правете деца, не се оправдавайте, че не може да ги изхраните и осигурите с добро образование. В днешно време образованието не е добро така или иначе и цели да зомбира младото поколение. Не се оправдавайте с циганите, те може да ви попедят много лесно чрез демографско надмощие.
7. Не се доверявайте на лекарите, те са само бизнесмени, особено зъболекарите. Не ползвайте синтетични лекарства. Пийте чиста вода, макар и по-рядко.
8. Не работете за лудо, не плащайте данъци ако смятате, че държавата не ви служи добре.
Поздрави за статията, Павле!
Весели празници приятелю!
Благодаря ти Вала! Весели празници!:)
Благодаря ти, чул те Господ! Весели празници!
Верно е, исторически извор може да се унищожи, а и подправи, но да се унищожи езика е трудно...
Весели празници!
Благодаря ти! Весели празници, здраве и късмет!:)
А за свекървите - питай снахите... :))))
Весели празници приятелю!
Нали знаеш, че има и речник на снахите, там срещу думата свекърва е написано - триглава ламя, която никога не спи и вечно ръмжи:)))
Весели празнични дни!
Весели празнични дни!
Тъща означава буквално майка, родственица...Може да звучи странно, но думата тъща е сродна на името Тетис (майката на Ахил)...
Весели празници!
Весели коледни празници,Павел!
"Един пример - хлябът и всички житни храни са ненужни за човешкия организъм, те насищат но вредата им е по-голяма от ползата им."
Хлябът и житото са свещена храна! Белият хляб е вреден, защото е премахната обелката на зрънцето и е омесен с гадна мая.
Истинският хляб, този който са правили дедите ни, е бил достатъчен на някои исторически личности да живеят с това само - хляб и вода.
Сп. мен "невеста" /невяста/ идва от ст.бълг. "ведяти", "вести" /зная, познавам/ - незнаеща, не-позната, девствена / в Библията - "Адам позна Ева".../ :)
Радостни, светли коледни празници!
Приятелю, признавам, че има логика в думите ти. Трябва обаче да се съобразим с няколко особености.
1. Моралните норми в древността са били други. Според Херодот на тракийските момичета, преди сватбата е било позволено да имат контакт с когото пожелаят.
В моментта, в който са ставали невести те вече са имали богат опит...
2. В случай, че невеста означаваше непозната (в библейския смисъл) то би трябвало да очакваме форма неведа, невежа...
Аз подкрепям тезата на mt46 в общи линии, без библейския произход,обаче.
Но напълно съм съгласен с Г. Сотиров , който през 1986 г. издава "ELEMENTA NOVA
PRO HISTORIA MACEDONO - BULGARICA"
Там в гл. "7. ИМЕНАТА НА ЕЗИЧЕСКИТЕ БОЖЕСТВА"четем:
quote]Веста. Споменахме вече, че Веста е била богиня на огъня в домашното огнище, а също и това, че е била почитана във всяко римско семейство. Тя е изобразявана като зряла жена , символ на дома и семейството. Случаят с Веста е особено интересен , тъй като в славянските езици ВЕЩ означава знаещ или познавач. Веста е следователно веща жена, което контрастира с НЕВЕСТА, което означава булка, младоженка, т.е. млада жена или годеница - която още не е въведена в изкуството на семейния живот. Гръцкия вариант на Веста, между другото, била богинята Хестия, която притежавала същите характеристики. Платон придава доста чудновата етимология на името Хестия, свързвайки го с гръцката дума ousia (същина, есенция).(6) Но от Диодор Сицилийски (Diodorus Siculus) ние знаем , че Веста била гетска богиня. Гетите - стар славянски народ - вярвали, че Веста им дала законите[/quote]
А кой й разкрива тайните? При някои народи са бабите - жени с опит, не просто на години. Те са вещи/вещици. Те знаели по нещо от всичко (а някои и повечко). Билките са само част от "бабешкото знание".
В Рим са го правили (поне в началото) весталките - жриците на Веста/Веща/Знаещата, което ни отвежда до Атина -богиня на Мъдростта, чийто Паладиум е в нейния град, сред народа й ...
В същата публикация Георги Сотиров обръща внимание също на Май-а(умалително -ка) и Юнона (вж юн=млад, юноша, юница).
http://ziezi.net/sotiroff.html
Моите уважения и на друг Будител - Зиези!
Весели коледни празници,Павел!
Ади, сигурен съм, че ще станеш добра и мила тъща:)
Весели празници!:)
Тетис и Тетида са една и съща личност...:)
А за титаните се смята, че са дали началото на тракийския род...
Благодаря ти!
Весела Коледа и Нова година!:)
Фриск свързва името на богинята на огнището -Хестия със ст.черк.слав. йестия - огнище.
Не ми е известно Диодор да е писал, че гетското име на Хестия е Веста. Ето свидетелството на Диодор Сицилийски - Thus it is recorded that among the Arians Zathraustes44 claimed that the Good Spirit gave him his laws, among the people known as the Getae who represent themselves to be immortal Zalmoxis45 asserted the same of their common goddess Hestia. 1-94
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Diodorus_Siculus/1D*.html
А кой й разкрива тайните? При някои народи са бабите - жени с опит, не просто на години. Те са вещи/вещици. Те знаели по нещо от всичко (а някои и повечко). Билките са само част от "бабешкото знание".
В Рим са го правили (поне в началото) весталките - жриците на Веста/Веща/Знаещата, което ни отвежда до Атина -богиня на Мъдростта, чийто Паладиум е в нейния град, сред народа й ...
В същата публикация Георги Сотиров обръща внимание също на Май-а(умалително -ка) и Юнона (вж юн=млад, юноша, юница).
http://ziezi.net/sotiroff.html
Моите уважения и на друг Будител - Зиези!
Веста не е тракийско, а латинско име. Самата Веста не е богиня на мъдростта, а на семейното огнище.
Богините на мъдростта са Миневра, Метида и Атина, на паметта е Мнемозина...да не забравяме и Сентия...
Но невеста/невеща...=булка - това е логично.
Булото е символ на нещо, което прикрива. Оттук и "завоалирвам"-прикривам, държа в тайна. Може да се каже,че една сватба е била един ритуал на посвещаване, на отдръпване на завесата (воала в случая), един Апокалипсис (в буквалния, а не сегашния, библейски за повечето хора, смисъл).
А и не съм сигурен дали римската Веста идва от Хестия, а не от нашата Веста/Веща. Второто е по-близко. Пък и днешните жители на Celle di Bulgheria разказват, че са потомци на троянците. Дори посочват селото, носещо името на кормчията на кораба на Еньо/Яньо. Нормално е тези хора да са донесли и обичаи, имена и всичко, което са запазили и да са го предали на по-ниско развитите местни.
Но невеста/невеща...=булка - това е логично.
Булото е символ на нещо, което прикрива. Оттук и "завоалирвам"-прикривам, държа в тайна. Може да се каже,че една сватба е била един ритуал на посвещаване, на отдръпване на завесата (воала в случая), един Апокалипсис (в буквалния, а не сегашния, библейски за повечето хора, смисъл).
А и не съм сигурен дали римската Веста идва от Хестия, а не от нашата Веста/Веща. Второто е по-близко. Пък и днешните жители на Celle di Bulgheria разказват, че са потомци на троянците. Дори посочват селото, носещо името на кормчията на кораба на Еньо/Яньо. Нормално е тези хора да са донесли и обичаи, имена и всичко, което са запазили и да са го предали на по-ниско развитите местни.
За мен няма съмнение, че траките са въвели свои култове на Апенините. Страбон разказва, че чест от траките заминава с енетите за Италия, където се и установява.
Почитаните от етруските Земла, Тиу и Тин са тракийските Земела, Диу и Дин...
Етруските почитат също Урфе, Паха, Усил, това са тракийските Орфей, Бакхус, Саленус.
До тук добре, но нямаме извор, от който да разберем, че Веста е тракийско име със значение мъдра, веща. На фригийски зная е видето, но в такъв случай, ако името на богинята е изведено от този глагол, то то би имало форма Веда, Вида.
На ст.блг. ст.черк.слав. мъдър, знаещ, знахар е ведун.
Пак повтарям, уважавам много Георги Сотиров, но мисля, че в случая с Веста той се бърка. Задължително е да се потърсят най-старите форми на глагола ведети-зная.
Поздрави!
А кой й разкрива тайните? При някои народи са бабите - жени с опит, не просто на години. Те са вещи/вещици. Те знаели по нещо от всичко (а някои и повечко). Билките са само част от "бабешкото знание".
В Рим са го правили (поне в началото) весталките - жриците на Веста/Веща/Знаещата, което ни отвежда до Атина -богиня на Мъдростта, чийто Паладиум е в нейния град, сред народа й ...
В същата публикация Георги Сотиров обръща внимание също на Май-а(умалително -ка) и Юнона (вж юн=млад, юноша, юница).
http://ziezi.net/sotiroff.html
Моите уважения и на друг Будител - Зиези!
Веста не е тракийско, а латинско име. Самата Веста не е богиня на мъдростта, а на семейното огнище.
Богините на мъдростта са Миневра, Метида и Атина, на паметта е Мнемозина...да не забравяме и Сентия...
Веста-Веща си е съвсем правилно за богиня на домашното огнище(не съм чел Сотиров) На огнището се е извършвало свещенодействие, трансформация на продуктите в гозба. Използвали са се подправки(билки) които предизвикват определени състояния и настроения и не само. :)
Невеста-та дори и да ги знае на теория не ги прилага на практика защото са задължение(призвание) на майка й. Едва на собственото й огнище жената трябва да стане веща в тази магия. :))
Поздрави за интересната статия.
Дано след години, когато стана свекърва да бъда точно такъв човек, който да сплотява младото семейство:))
Весели, топли и много щастливи празници, Sparotok!
за теб и за всички,които носиш в сърцето си...
От все сърце!!!
Благодаря ти! Весела Коледа!:)
Г-н Милчев, не мога да кометирам нещо, за което нямам познания...Мой познат търсеше обяснение със ст.блг. дума шуй -ляв, т.е. поставен от ляво на младоженеца.
Дали е това е правилно не мога да кажа, не съм имал възможността да извърша свое подробно проучване.
Светла Коледа!
А кой й разкрива тайните? При някои народи са бабите - жени с опит, не просто на години. Те са вещи/вещици. Те знаели по нещо от всичко (а някои и повечко). Билките са само част от "бабешкото знание".
В Рим са го правили (поне в началото) весталките - жриците на Веста/Веща/Знаещата, което ни отвежда до Атина -богиня на Мъдростта, чийто Паладиум е в нейния град, сред народа й ...
В същата публикация Георги Сотиров обръща внимание също на Май-а(умалително -ка) и Юнона (вж юн=млад, юноша, юница).
http://ziezi.net/sotiroff.html
Моите уважения и на друг Будител - Зиези!
Веста не е тракийско, а латинско име. Самата Веста не е богиня на мъдростта, а на семейното огнище.
Богините на мъдростта са Миневра, Метида и Атина, на паметта е Мнемозина...да не забравяме и Сентия...
Веста-Веща си е съвсем правилно за богиня на домашното огнище(не съм чел Сотиров) На огнището се е извършвало свещенодействие, трансформация на продуктите в гозба. Използвали са се подправки(билки) които предизвикват определени състояния и настроения и не само. :)
Невеста-та дори и да ги знае на теория не ги прилага на практика защото са задължение(призвание) на майка й. Едва на собственото й огнище жената трябва да стане веща в тази магия. :))
Поздрави за интересната статия.
Благодаря ти!
Весела Коледа!
Балдъза не е българска дума, това е турска заемка. Зълва е сродна на санскритската шиала -зълва. Аз лично смятам, че значението е - взета в семейството, взета под покрива.
Благодаря ти! Весела Коледа и Нова година!
Сърдечно благодаря!
Светла Коледа!
Дано след години, когато стана свекърва да бъда точно такъв човек, който да сплотява младото семейство:))
Весели, топли и много щастливи празници, Sparotok!
Благодаря ти Скарлетче!
Весела Коледа!
за теб и за всички,които носиш в сърцето си...
От все сърце!!!
Благодаря ти приятелко!
Весела Коледа!
Благодаря ти Ати! Весела Коледа и Нова година! Здраве и късмет!
Благодаря ти!
Светла Коледа на тебе и близките ти!
Земляк, Честито Рождество Христово!
Здравето и щастието да са винаги със тебе!
Весела Коледа!
Много щастие, любов, и успехи, също! Здрави, и щастливи, да са близките ти
Весели празници!:) Наздраве!:)
http://prikachi.com/images/43/4164043V.gif
Честита Коледа и успешна Нова година!
Желая ти здраве и щастие!
Нека пламъкът на Бъдника
сгрее душите ни с вяра и доброта
и озари дните ни с любов и надежда!:)))
- Странното е че това „турско” АЛП-юнашко „прозрение” :((( – влиза като наименование на най-голямата планинска верига в централна Европа „Алпи” ??!
- Също така и в Latin: Gallia Cis-alpina ?? … на Апенините ?!! :((
...
В същата публикация Георги Сотиров обръща внимание също на Май-а(умалително -ка) и Юнона (вж юн=млад, юноша, юница).
Да отидем малко в етнография и фолклор !! - Мотивът за надбягване между юнак и слънце в коледарските песни ?? …. :))
ПАВЕЛ ЮНАК СЕ НАДБЯГВА С ЯСНО СЛЪНЦЕ
Снощи се Павел похвали,
че си има добра коня,
добра коня вихрогоня,
да обиде по свье поле,
да надода сънчу сестра,
Сънчу сестра, ясна звьезда.
Павел на сънце говори:
- Я ще си, сънце, надоде,
да си зема сънчу сестра!" … тук обикновено се казва – Ха наЗдраве !! :))
- Какво ни обяснява Теофилакт Охридски ? „Те (българите) не знаели Христовото име, служели на скитското безумие, както на слънцето, така и на луната и на другите звезди, а някои принасяли в жертва и на кучета" … А арабският писател Ал-Масуд(и)(10 в.) "...някои от тях същински християни, а между тях се намират даже езичници, слънцепоклонници" … или ще допълня аз – По-скоро е и едното, и другото !!?
от Гет ктист
Вино да топли сърцето ти,
Обич да топли душата ти
И бог да те закриля в делата ти.
Честита Коледа!
Весели празници!:)))
Весели празници!:)))
Благодаря ти Мина!
Весели празници!:)
Вино да топли сърцето ти,
Обич да топли душата ти
И бог да те закриля в делата ти.
Честита Коледа!
Благодаря ти приятелко!
Весели празници!:)
- Странното е че това „турско” АЛП-юнашко „прозрение” :((( – влиза като наименование на най-голямата планинска верига в централна Европа „Алпи” ??!
- Също така и в Latin: Gallia Cis-alpina ?? … на Апенините ?!! :((
...
В същата публикация Георги Сотиров обръща внимание също на Май-а(умалително -ка) и Юнона (вж юн=млад, юноша, юница).
Да отидем малко в етнография и фолклор !! - Мотивът за надбягване между юнак и слънце в коледарските песни ?? …. :))
ПАВЕЛ ЮНАК СЕ НАДБЯГВА С ЯСНО СЛЪНЦЕ
Снощи се Павел похвали,
че си има добра коня,
добра коня вихрогоня,
да обиде по свье поле,
да надода сънчу сестра,
Сънчу сестра, ясна звьезда.
Павел на сънце говори:
- Я ще си, сънце, надоде,
да си зема сънчу сестра!" … тук обикновено се казва – Ха наЗдраве !! :))
- Какво ни обяснява Теофилакт Охридски ? „Те (българите) не знаели Христовото име, служели на скитското безумие, както на слънцето, така и на луната и на другите звезди, а някои принасяли в жертва и на кучета" … А арабският писател Ал-Масуд(и)(10 в.) "...някои от тях същински християни, а между тях се намират даже езичници, слънцепоклонници" … или ще допълня аз – По-скоро е и едното, и другото !!?
от Гет ктист
Гет, направо ми четеш мислите!:)
Тъкмо пиша за Теофилакт, скитското суеверие на старите българи, техния бог Гетосур и ...тракийския Сургет - слънцето...
Прав си, че старите българи са били и християни и слънцепоклонници едновременно...да не забравяме, че Бог идва от Бага - едно ет ведическите имена на слънцето.
Поздрави!
Нека пламъкът на Бъдника
сгрее душите ни с вяра и доброта
и озари дните ни с любов и надежда!:)))
Благодаря ти Ванче!
Весели празници!
Весели празници!
http://prikachi.com/images/43/4164043V.gif
Прекрасна картичка! Благодаря ти!
Весели празници!
Много щастие, любов, и успехи, също! Здрави, и щастливи, да са близките ти
Весели празници!:) Наздраве!:)
Благодаря ти приятелю! Бог да дари тебе и близките ти със здраве и щастие!
Честита Коледа и весело посрещане на Новата година!:)
23.01.2012 19:18
http://profesionalist.blog.bg/politika/2012/01/23/.888316
и тук:
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303515/_-_._._._._._._20_Years_Indology_in_Sofia_University_Proceedings_of_the_International_Conference_held_at_29_June-_2_July_2004_in_Sofia_University_Press_St._Klement_Ohridsky_Sofia_2009_pp.311-_324
http://profesionalist.blog.bg/politika/2012/01/23/.888316
и тук:
http://uni-sofia.academia.edu/YavorShopov/Papers/1303515/_-_._._._._._._20_Years_Indology_in_Sofia_University_Proceedings_of_the_International_Conference_held_at_29_June-_2_July_2004_in_Sofia_University_Press_St._Klement_Ohridsky_Sofia_2009_pp.311-_324
Благодаря Ви г-н Шопов! Не споделям виждането Ви, но ще оставя читателите сами да преценят чие тълкуване е по-логично.
още повееч че думичката невеста се използав за булката обикновена в самия етап на сватбата и няколоко дни след това (мисля че до 40 ден след ствабата) посел престава да бъде невеста, и я наричат просот Иванице или Петровице по имеот на мъжа й, а той самият се обръща към нея просот с "жено", ако са много близок може да я назове по име. Тъй като понятието невеста отпада сед 40 дневния цикъл след сватбата ясно е, то включва обреда по отнемането на девствеността с всичик възможни последствия, така както "лазарките" включват етапа на съзряването и превръщането на детето в мома (щом започнеш да кървиш вече си лазарка).
старите славянсики названия са племенника - племенница - са братанец - сестриница, братова щерка, сестринник
сватя има руски корен, а може би дори и старославянски - виж "Приказка за цар салтан"