
Прочетен: 55153 Коментари: 108 Гласове:
Последна промяна: 18.09.2013 20:02


КАКВА Е БИЛА ХРАНАТА НА ТРАКИТЕ?
Доста е казано за тракийскто изкуство, мъдрост и военни подвизи. С възхищение, а понякога и страх старите автори са описвали характера на нашите деди. За ястията на народът на Орфей обаче не е споменато много. За жалост днешните учени не се интересуват живо от това, какво са слагали на масата си траките, а за доста хора това е интересна тема.
Тит Ливий, Ариан, Плутарх и Прокопий твърдят, че траките са едри и мъжествени, внушаващи ужас на своите противници. Не случайно Тракия е считана за свещено място на Арес-бога на войната... Висок ръст и мускулесто тяло се постигат не само с упорити тренировки, но и благодарение на качествена храна. Такава в нашите земи е имало в изобилие и то още в най-дълбока древност. Важно е да се знае, че в Европа организираното земеделие и скотовъдство възниква първо на Балканите. Опита на предците ни в отглеждането на житни култури, плодове и т.н. е бил значителен. Жито се е изнасяло както за Гърция, така и за Рим...
Траките са притежавали огромни стада от коне, кози, овце, едър рогат добитък...В нашите земи са се отглеждали и свине, горите са били пълни с дивеч, реките с риба, в Струма се е ловяла змиорка. Маслото – един деликатес и скъпа стока в древността е било съвсем достъпно у нас. Гърците дори са смятали, че дедите ни са се мазали с масло...на такова изобилие и богатсво са се радвали траките.
По време на гостуването си на цар Сефт Ксенофон става свидетел на тракийското гостоприемство. Гръцкия пълководец описва хлябовете на нашите деди като огромни и изключително вкусни. Те били поставени заедно с месо изпечено на шиш върху трикраки масички (каквито все още има по българските села). Виното се е леело щедро, прислугата на тракийския владетел се е грижела на никого да не липсва нищо.
Големите хлябове от трапезата на Сефт бяха типични за цяла България до неотдавна. Доста сънародници помнят нсе още кръглия, обемист ръчен хляб, който достигаше до тегло от два килограма. В миналото не са се изпозвали мая и набухватели, а специална закваска с хмел. Въвеждането на направения от машини “модерен” хляб унищожи една хилядолетна традиция...
За едно друго тракийско пиршество и за храните поднесени на него научаваме не от древни историци, а от съвременни археолози и химици.. В средата на миналия век бе открита гробницата на известния с богатсвото си фригийски цар Мидас. През 1957 г. проф. Р. Йънг решава да разкопае огромната тракийска могила. Тя е с диаметър триста метра и височина сто и петдесет метра. Бива намерено облицовано с дървени трупи помещение, на чийто под са положени сто петдесет и седем бронзови съда. По стените им е полепена субстанция, чийто състав бива разгадан по-късно. В края на 90-те години американски химици установяват какво е било съдържанието на съдовете. Оказва се, че те не са просто дар, а са били използвани при погребалната гощавка на великия тракийски цар. Налепът по стените на котлите, купите и чашите дава интересни подробности относно последната вечера на Мидас. При раздялата с него роднините и близките хора са хапнали агнешко задушено с леща. За подправки са използвани анасон, или копър. В осемнадесет гърнета са били оставени парчета печено месо (козе, или агнешко). Намерени са също следи от вино, бира поздправена с шафран и медовина....
Това, че маслото е било достъпно за траките вече споменахме. Дедите ни са разполагали също с прясно краве, овче и козе мляко. Конското мляко също се е ползвало за пиене, твърде възможно е да се е правело и кумис от него. Сиренето, изварата, а и киселото мляко са били познати на траките. Според римския автор Диодор Сицилийски Аристей се научава как да произвежда различни млечни продукти в нашата земя, където и прекарва последните си дни (в Стара Планина).
Най-вероятно България е първото място където е направено кисело мляко...
Тракийското вино е било известно с високите си качества, но малцина знаят, че не само във Фригия, но и в нашите земи и бирата е била на почит. Атеней пише, че тя правена от ечемик, а местното й име било вритон. Вритон идва от вря, варя, вариво и разбира се ст. блг. варити – варя, приготвям. Т.е. древното название на първата европейска бира е обяснимо на български език...
Като храна типична за траките е определен чесъна. Възможно е нашите деди да са расли зрави и силни благодарение на него. Този вид лук е съдържа естествен антибиотик, който убива и подтиска вирусите. Аристофан се ужасява от тракийския обичай да се яде чесън, но едва ли е предполагал какъв би бил ефекта върху неговото здраве, ако бе опитал от парливата тракийска храна...
В древността ловът е бил не просто забавление, но и начин да се допълни диетата с храни богати на белтъчини (месо от дивеч). Аристотел разказва, че в Тракия местното население ходело на лов за птици със сокол. Хищникът донасял покорно своята жертва на господаря си и за награда получавал парче месо. Тракийската дума за сокол не е известна, но на орела преди около 2500 години се е казвало орол... Аристотел добавя също, че в земите на пеоните (наречени от Й.Цеца българи) живеели най-едрите диви говеда. Описва и дивия бик – волинта, чието месо било много вкусно. Животното било огромно, от кожата му можели да се застелят осем легла...
Името волинт е фактически по-старото представяне на ст.блг. воленте-вол, бик. Езиковедът В. Георгиев установи отдавна, че тракийската умалителна наставка инт (във волинт) е идентична на ст.блг. енте (във воленте, осленте, козленте, и др.).
Друга тракийска дума за див бик е зомброс. Тя отговаря на ст.блг. зомбръ –зубър, див бик. Когато траките са случели да повалят с копията си волинт, или зомброс, е имало предостатъчно месо за голямо пиршество, полято обилно с ароматно тракийско вино, бира, а и медовина. На дедите ни определено не е липсвало нищо по време на гощавките им.
Освен за диви бикове траките са ходили и на лов за глигани. Както при волинт и зомброс, тракийската дума за глиган –апрос има българска успоредица. Апрос е древния вариант на ст.блг. вепръ – диво прасе, глиган.
Заека и дивата коза също са били преследвани с лък и стрела заради крекхото си месо. Тракийската дума за коза е куза, коза, т.е. неразличима от днешната българска дума. Заека е носил в древността названието зайкус...отново българско име...Със сигурност траките са ценели и месото на яребицата, пъдпъдъка, дивите гълъби, патиците...за съжаление техните древни имена не са документирани...
Освен месо, масло и млечни произведения траките са консумирали и зърнени храни. За това знаем от Ксенофон, Демостен и Страбон. Тракийската пшеница носи името бриза, то отговаря точно на житното растение брица, което се отглежда в България. Просото също е използвано за храна, от него даже се е правело вид питие, наречено паравие. Името отговаря на ст.блг. дума пьро –просо.
Траките са обогатявали диетата си с различни ядки и плодове. Като пример могат да се посочат буков желъд, лешник, смокиня, ябълка, круша, череша, дренки, глогинки, сливи, малини, къпини. В старите ни територии край Тракийско Море (наречено днес Егейско) са расли също маслини, лимони, шам фастък...
На дедите ни не са липсвали зеленчуци. Кромидът, гарвановия лук, марулята, моркова, целината, тученицата, лапада, киселеца и др. виреят по нашите земи от най-дълбока древност. Хезихий споменава древното название на фригийското зеле, а именно зелкия. Излишно е да се подчертава, че това е стария вариант на нашата дума зелка. Омир споменава град Зелия, названието на това селище се обяснява със ст.блг. зелие –зеленчуци. Явно в околностите на Зелия са се произвеждали зеленчуци. Керасос пък е бил известен със своите череши. Езиковедите признават, че гръцката и латинска дума за череша са всъщост тракийски заемки. От това става ясно, че нашите деди са хората, които са разространили този вкусен плод из Европа.
Както днес, така и в далечното минало в земите ни са се срещали много видове гъби. Печурки, масловки, желътинки, пачи крак...Атеней дори съобщава за трюфели от Тракия... Плиний Стари разказва за едно особено растение виреещо в Тракия. Става дума за водния кестен, наричан още джулюм. От него дедите ни правели вкусен хляб, плодът бил използван и за угояване на животни...
Разбира се на всяка трапеза са нужни подправки, те създават особения вкус на ястията. Теофраст споменава, че в Тракия има планини и хълмове покрити с мащерка. Плиний също потвърждава наличието на много мащерка у нас, а също и на особен вид мента (явно това, което ние днес наричаме гьозум и използваме за подправка на много ястия). Виреещите в страната ни копър и дивисил предават отличен вкус както на салати, така и на супи, задушени ястия и т.н. Дафиновия лист също е бил достъпен до тракийската трапеза...
Виждаме, че не само царете, но дори и простолюдието на Тракия е имало достъп до богата и разнообразна храна. Тя е допринесла значително за оформянето на дедите ни като здрав и силен народ. Разбира се важен фактор са били също трудолюбието войнствения дух и не на последно място чистосърдечието...
В този постинг нямаше описания на битки и важни събития, няма сравненния на думи и керамика, но все пак надявам се да ви е било интересно. За мене лично бе истинско приключение да се потопя в древния бит на нашите деди.
Изполвана литература:
1.Д.Попов, Гръцките интелектуалци и тракийския свят, ИК Лик, 2010
2.К.Порожанов, Общество и Държавност у Траките, БАН, София, 1998
3.В. Георгиев, Траките и техния език, БАН, София, 1977;
4.В. Георгиев, Въпроси на българската етимология, БАН, София, 1958;
5.В. Георгиев, Българска етимология и ономастика, БАН, София, 1960;
7.И.Дуриданов, Езикът на Траките, БАН, София, 1976;
8.К.Влахов, Тракийски Лични Имена, Фонетико-Морфологични Проучвания, Studia Thracica 2, БАН, София, 1976;
9. Xenophon, The Persian Expedition, Penguin Books Ltd, Harmondsworth, 1997;
10. L.Kealhofer The archaeology of Midas and the Phrygians: recent work at Gordion, UPenn Museum of Archaeology, 2005
11.Т.Radford, S.Pain, Lamb stew for Midas"s last supper, Guardian, Thursday 23 December 1999
12. J. N.Wilford, The New York Times, King Midas"s Funeral: Happy Hour at a Tomb, December 23, 1999
13.Lemprieres’s Classical Dictionary, Braken Books, London, 1994
http://www.penn.museum/sites/biomoleculararchaeology/?page_id=501
http://www.theoi.com/Georgikos/Aristaios.html
Светото тайнство Причащение (Евхаристия)
Стадото от лъвове да изпасе звездите
Питагор не е грък; още една фалшификация...
Националистически терор: Турски маанета ...
Предварително благодаря!
Нека уважаваме писмеността си!
Стефо, благодаря ти за хубавия коментар!
Добър апетит!:)
Приятелю, прав си, дедите ни са имали по-богато и разнообразно меню от нас. Причините са няколко
- сами са си отглеждали всичко
-знаели са как да направят хубави ястия
- не са позволявали на мошеници да ги ограбват
Поздрави!
30.11.2011 18:35
Никита, такъв късмет не съм имал, но знае ли човек, скоро може да изскочи нещо:)
Поздрави!
Цецо, благодаря ти за информацията! Не знаех за това название на орела.
Поздрави!
Поздрави!!!
Хмелът расте навсякъде из България, а и старите хора по селата все още помнят как се прави хляб с хмел.
Хубаво описание има и в блога на zvezdichka
http://zvezdichka.blog.bg/hobi/2011/06/12/obredniia-hliab-sveshtenniia-hliab-na-bylgarina-chast-2.763949
http://zvezdichka.blog.bg/hobi/2011/06/10/obredniia-hliab-sveshtenniia-hliab-na-bylgarina-chast-1.762890
Поздрави!
Успех!!!
Поздрави!!!
Благодаря ти за оценката приятелю!
Успех!!!
Нямам никакви съмнения, че траките са били в състояние да съхранят зеленчуците си. Гръцките автори съобщават за тракийска храна съхранявана под земята.
Поздрави!
Заквасеният хляб е много по-полезен и хранителен, тъй като по време на заквасването се намаля съдържанието на фитинова киселина, която е анти-хранителна за тялото. Много от модерните болести се дължат на прекомерното хранене с хляб с мая.
Статията е много добра, благодаря! Вижда се, че траките са се хранили с разнообразна и биологично чиста храна и затова са били силни и едри.
Нека да си спомним как Достоевски се удивил на богатите трапези, които обикновени български селяни са си позволявали по време на руско-турската война.
За съжаление по време на комунизма българинът беше изтръгнат от селото и загуби достапа си до богата и разнообразна храна. Сега хората са болни и изтощени от модерната храна, която е бедна и замърсена с химикали.
Траките са ползвали много масло, което е много по-полезно от растителните мазнини, които сега масово се използват за готвене и за салати. С отрязването на достъпа ни до тракийско море пък се отрязват и доставките на зехтин, който почти беше непознат по време на комунизма.
Темата е широка и може и трябва да си обсъжда, защото ние сме това, което ядем.
Поздрави и благодаря за чудесната статия, приятелю!
Колко много сме запазили от онова време, доскоро без дори и да подозираме!
За мене също бе истинско приключение да се потопя в древния бит на нашите деди.
Хубава вечер!:)))
Не като горките маи - царевица, неуморно и тук - там -по някоя тиква,като деликатес.
Ти не знаеш ли какви гадини са бродели по нашите земи преди години?
Всички знаем.
Така че наистина ще ти се чудя за какво толкова благодариш на Спароток.
Виж да го поздравиш....това е друго.
А щом са били тук, логично е да се предположи ,че местното население-траките-не са ги ресали с дървено гребенче по гърба за кеф, ами са ги хапвали.
Само ще допълня,че тук е имало и един вид едър рогат добитък - тур, който сега не съществува.Сигурно е бил вкусен, защото се намират останки от него - части от скелети и рога.Явно е намирал място в блюдата по трапезите на нашите предци.
Поздрави.
Прав си приятелю. Хубавото на нета е запазването и разпространението на идеи и информация. Ако аз и ти имаме по една ябълка и си ги разменим, всеки пак ще има по една ябълка, но ако имаме по една идея или информация и си ги разменим всеки ще има по 2. :)
Прав си приятелю. Хубавото на нета е запазването и разпространението на идеи и информация. Ако аз и ти имаме по една ябълка и си ги разменим, всеки пак ще има по една ябълка, но ако имаме по една идея или информация и си ги разменим всеки ще има по 2. :)
Важно е наистина старите знания да се пазят, а новите идеи да се разпространяват.
За мене също бе истинско приключение да се потопя в древния бит на нашите деди.
Хубава вечер!:)))
Хубава вечер Ванче!:)
Заквасеният хляб е много по-полезен и хранителен, тъй като по време на заквасването се намаля съдържанието на фитинова киселина, която е анти-хранителна за тялото. Много от модерните болести се дължат на прекомерното хранене с хляб с мая.
Статията е много добра, благодаря! Вижда се, че траките са се хранили с разнообразна и биологично чиста храна и затова са били силни и едри.
Нека да си спомним как Достоевски се удивил на богатите трапези, които обикновени български селяни са си позволявали по време на руско-турската война.
За съжаление по време на комунизма българинът беше изтръгнат от селото и загуби достапа си до богата и разнообразна храна. Сега хората са болни и изтощени от модерната храна, която е бедна и замърсена с химикали.
Траките са ползвали много масло, което е много по-полезно от растителните мазнини, които сега масово се използват за готвене и за салати. С отрязването на достъпа ни до тракийско море пък се отрязват и доставките на зехтин, който почти беше непознат по време на комунизма.
Темата е широка и може и трябва да си обсъжда, защото ние сме това, което ядем.
Поздрави и благодаря за чудесната статия, приятелю!
Благодаря ти приятелю!
Мисля, че е само въпрос на време когато българина ще се завърне при корените си. Това е единствения начин за оцеляване.
Поздрави!
Огромен глад изпитвам, а сигурно не само аз, просто да усетя детайли от живота им тогава, от начина на общуване, от това какво са обличали, как са се лекували - и разбира се, защо не, и с какво са се хранили... Ние сме техни потомци, все още имаме желание за борба с "привнесеното", "изкуственото" за което пишат хората по-горе от моя постинг...
Нека тази борба да има резултат. Не е важно дали сме голям на брой народ, а доколко народът е буден. Нашият е доста огорчен, доста обезверен, но все още не е затъпял колкото са тъпи примерно предаванията по основните телевизии... все още в Живите българи има Жива мая :)
Успех на блога и благодаря за това ,че запалваш онази искрица на българищина,която е замъждяла в нас.
Принципът е изключително прост: смесвате вода и малко брашно и го оставяте на топло място (25 градуса е идеалната температура). След няколко дни дрождите от въздуха ще започнат да ферментират сместта. На всеки 3 дни трябва да бъде "освежена", т.е. чрез добавяне равно тегло на вода и брашно докато имате достатъчно квас. Смесицата се пени и прави мехурчета, мирише по-скоро като бира, кисело зеле, или оцет. Стига да я подхранвате с вода и брашно веднъж седмично, закваската може да живее за неопределено време. Колкото по-стара закваската толкова по-добър хляба. Едно време тя се е предавала от поколение на поколение, така че ако намерите някой да ви даде от тяхната по-добре.
След това можете да я използвате за заквасване на хляб. Смесвате новото брашно с закваска и вода и го оставяте да се закваси през нощта. Закваската да е между 10% до 30% от цялата смес. Колкото повече толкова по-кисел хляб. Преди да се смеси с брашното, след като изкарате закваската от хладилника е добре да се затопли с топла вода до любимата на дрождите температура, 25 градуса.
И не яжте много хляб дори и да е естествено заквасен. Не използвайте брашно, което съдържа глутен. Най-добре е да си набавите лимецово брашно.
Знаеш ли, колко е интересно, много от моите колеги - мъже, правят същото кат отеб, по същите причини! Мисля че има нещо знаменателно в това, че мъжете поемат хбяла в свои ръце.
Принципът е изключително прост: смесвате вода и малко брашно и го оставяте на топло място (25 градуса е идеалната температура). След няколко дни дрождите от въздуха ще започнат да ферментират сместта. На всеки 3 дни трябва да бъде "освежена", т.е. чрез добавяне равно тегло на вода и брашно докато имате достатъчно квас. Смесицата се пени и прави мехурчета, мирише по-скоро като бира, кисело зеле, или оцет. Стига да я подхранвате с вода и брашно веднъж седмично, закваската може да живее за неопределено време. Колкото по-стара закваската толкова по-добър хляба. Едно време тя се е предавала от поколение на поколение, така че ако намерите някой да ви даде от тяхната по-добре.
След това можете да я използвате за заквасване на хляб. Смесвате новото брашно с закваска и вода и го оставяте да се закваси през нощта. Закваската да е между 10% до 30% от цялата смес. Колкото повече толкова по-кисел хляб. Преди да се смеси с брашното, след като изкарате закваската от хладилника е добре да се затопли с топла вода до любимата на дрождите температура, 25 градуса.
И не яжте много хляб дори и да е естествено заквасен. Не използвайте брашно, което съдържа глутен. Най-добре е да си набавите лимецово брашно.
Пламене, благодаря ти за ценните обяснения!
Огромен глад изпитвам, а сигурно не само аз, просто да усетя детайли от живота им тогава, от начина на общуване, от това какво са обличали, как са се лекували - и разбира се, защо не, и с какво са се хранили... Ние сме техни потомци, все още имаме желание за борба с "привнесеното", "изкуственото" за което пишат хората по-горе от моя постинг...
Нека тази борба да има резултат. Не е важно дали сме голям на брой народ, а доколко народът е буден. Нашият е доста огорчен, доста обезверен, но все още не е затъпял колкото са тъпи примерно предаванията по основните телевизии... все още в Живите българи има Жива мая :)
Жива мая има в българите от всички краища на страната, докато я има ще има и кой да буди.
Поздрави!
Успех на блога и благодаря за това ,че запалваш онази искрица на българищина,която е замъждяла в нас.
Храната си е важно нещо. Аз също се опитвам да бъда независим, гледам си сам зеленчуци, купувам яйца и месо направо от стопаните. Хем истинско, хем по-евтино, прекупвачите ни съдират кожата.
За закваската с хмел ще намериш повече подробности в блога на zvezdichka, но и zelas е дал хубави данни.
Поздрави!
01.12.2011 09:06
В Родопите опитах типично родопски гозби. Купихме си истински кашкавал и сирене, а биволското мляко е разкошно.
Поздрави!:)
01.12.2011 11:55
Поздрави за якия постинг!
В допълнение към информацията за Кваса:
Докато гроздовата шира ферментира и бавно се превръща във вино, съберете около два буркана пяна направо от бъчвата. След това прецедете пяната за да няма семена и люспи. След това смесете с 300-400 грама пълнозърнесто или ръжено брашно / или двете в комбинация 1:1 /. Добавете и вода докато стане гъста каша. След това оставете на стайна температура, близо до радиатор или печка. Ако съдът ви е отворен покрийте с памучна кърпа. След това чакайте и гледайте. Сместа допълнително ще се обогати с млечно кисели бактерии от въздуха. В БГ те са премиум качество :-), също както и булгарикус бациликус-а. След 3 дни може да добавите още вода и брашно и пак да чакате три дни. И така докато имате достатъчно. Съхранете в хладилника.
Хляб: Разтворете 4 супени лъжици морска сол в гореща вода. Разтворете приблизително един буркан - 800 мл. / аз си го пазя в стъклени буркани / квас в топла вода заедно с шепа брашно. Добавете и течността на солта. След това добавете 2700 - 3000 мл. литра топла вода. Добавяйте пълнозърнесто или ръжено брашно и месете докато получите около 5 - 6 килограма тесто, което трябва да остане лепкаво и много меко /ръцете се измиват трудно :-)/. Оставете го да се кваси около 3 - 4 часа на топло 25 - 30 градуса. Премесете го отново с малко брашно и го наредете в тавите за печене /желателно е да са правоъгълни и дълбоки като за кекс/. Оставете го да втасва още 1-2 часа и го изпечете във фурна /може и конвенционална/ на 180 градуса около 40 - 50 минути. Може да добавите и слънчогледови, тиквени или ленени семки в тестото, така филийките ще станат хрупкави и още по вкусни. Ще имате хляб, който няма да се развали или изсъхне поне 10 дни. Не слагайте в найлон, а само покрийте с кърпа.
Ароматът и полезността на хляба еспоненциално се увеличава при втасване с винена закваска. Консумирайте хляба с вино, зехтин и червен пипер. Месно мезе няма да ви трябва :-).
Айде успех и наздраве на всички!
Благодаря ти Невена! Физическия труд, съчетан с хубава храна прави силно тяло. Затова до неотдавна имаше толкова столетници в България. Днес повечето хора искат да работят с компютър, ядат пълна с химикали и хормони храна, движение почти никакво...това е рецепта за болести и кратък живот...
В Родопите опитах типично родопски гозби. Купихме си истински кашкавал и сирене, а биволското мляко е разкошно.
Поздрави!:)
Истинската храна винаги е разкошна!
Поздрави!
Земите ни винаги са били богати на дивеч. В случай, че слез 1944-та не бяха изсечени полските ни гори, днес също щяхме да имаме повече сърни, диви прасета, зайци, яребици и т.н.
Поздрави!
Гледай ти, ние сме пътували в един и същи трамвай тази сутрин:)
Пак можем да си хапваме истинска храна. Ако подпомагаме нашите селско-стопански производители това ще стане. Българските домати, краставици, картофи, зеле, чушки и т.н. са много по-вкусни от вкараните ( понякога незаконно) чужди боклуци.
Поздрави!
Страбон разказва, че траките са изключително сексуално активни. Напълно нормално било един тракиец да има 8, или дори 12 жени. Смятало се е, че ако някой мъж умре преди да е имал 4 жени, то е умрял едва ли не девствен...
От друга страна младите тракийки са имали свободата да имат сексуален контакт с когото си пожелаят ( преди брака).
Ето как траките са станали най-големия европейски народ:)
При народите където е разпространено многоженството, се практикува секс без еякулация. Така е било с китайския император, например.
Не може мъж да еякулира толкова често и да е здрав и енергичен. Около 70% от храната която ще поемете днес отива за производството на нова сперма, ако сте имали еякулация снощи.
Това са 70%, не е малко. В спермата се съдържа целия лист от хранителни вещества необходими за тялото. Това е естествено тъй като ще се ражда нов живот от там.
Така, че имам съмнения, че ако един тракиец е могъл да "обслужва" 12 жени, то той е практикувал този вид секс. А ако не е можел то е било невъзможно да има толкова жени, без те да си изподят очите една друга.
Мъжете можем да изпитваме вътрешен оргазъм подобен на този при жените, ако се научим да разсейваме възбудата (сексулната енергия) от генеталиите по цялото тяло и избегнем еякулацията. Да си изхвърлиш семето навън без цел е най-голямата загуба на живителна сила.
Днешната култура поощрява това поведение и една от главните причини да няма много истински мъже.
Майка ми разказваше, че баба и правела обикновена туршия, която никой не е успял да направи като нея. Като нареждала зеленчука, между него слагала дъбови листа. Слагала нужното количество сол и отгоре притискала туршията с дъбови клонки. Аз съм слагала вишневи клонки за по-добър аромат, но с дъбови не съм опитвала.
Поздрави!
Предпочитам консерванти и набухватели.
Не си струва якия секс, ако ще си останеш недовършена/недовършен/
Аз, например, не харесвам т.нар. истинско прясно мляко - току-що издоено и сварено. Мирише ми на животното и ми се струва доста гъсто. Не понасям и домашно заквасено кисело мляко,пълно е с противни каймаци.
.............................
Виж месо,яйца...предпочитам да са от селски двор,но...много трудно се намират.
Малееее, егати закваската!
Предпочитам консерванти и набухватели.
- Но относно СИРИЩЕТО - явно настъпи някакво объркване - сирището е дял от СТОМАХА на младо животно(козле, агне) в което се съдържат благородни бактерии съответно ензими, които подпомагат образуването на много вкусния продукт с подобно название - сирене !! - Хахаха ! - там "яйцата" не участват !!
- Така че joysii - недей да капризничиш ... много е приятно ... сиренето приготвено по този начин !! :))
01.12.2011 17:07
- Двата корпуса са:
а/ Corpus juris civilis
б/ Codex Justinianus
- Дано съм бил полезен ?
от Гет ктист
П.П. Да споменавам ли и другото име с което е известен и откъде е родом ?
Благодаря ти Невена! Физическия труд, съчетан с хубава храна прави силно тяло. Затова до неотдавна имаше толкова столетници в България. Днес повечето хора искат да работят с компютър, ядат пълна с химикали и хормони храна, движение почти никакво...това е рецепта за болести и кратък живот...
Абсолютно си прав. За това е хубаво да се ходи повече пеша и да се играят гимнастически упражнения. Аз успявам да ги включа в ежедневната си програма, защото работя на компи и в съвременния свят не може без него. В къщи готвя разнообразно, редувам постно и блажно и почти не използваме готови храни.
Предпочитам консерванти и набухватели.
:))))))))))))не кадвай,че ги предпочиташ, щото не се знае пък те от какво се правят!!!!! Поздрав!
Малееее, егати закваската!
Предпочитам консерванти и набухватели.
- Но относно СИРИЩЕТО - явно настъпи някакво объркване - сирището е дял от СТОМАХА на младо животно(козле, агне) в което се съдържат благородни бактерии съответно ензими, които подпомагат образуването на много вкусния продукт с подобно название - сирене !! - Хахаха ! - там "яйцата" не участват !!
- Така че joysii - недей да капризничиш ... много е приятно ... сиренето приготвено по този начин !! :))
:)))))))))))))))))))))))))))))))))) лелеее, да, СИРИЩЕ беше,хахахаха ,язък за "почтенната " ми възраст, но никога не съм знаела,че е част от стомаха, може да ми се е искало да е другото :)))))))), виж незнанието докъде довежда човека!
И всичко е било от природата...
Поздрави, Sparotok! Много хубав и разтоварващ постинг след работния ден!
01.12.2011 19:31
Все повече и повече хора четат блога ти, тук в Кърджали и са вдъхновени от славните ни деди - траките. Приятна вечер.
Не като горките маи - царевица, неуморно и тук - там -по някоя тиква,като деликатес.
Отдавна не си се обаждала!Особено по въпроса за тиквите!Че,като пишеш за маите,се сещам за СЕЩ,една бленувана ДИМ и КРАД ция,където СИЧКО Е ОТ ЦАРЕВИЦА И СЕ УПРАВЛЯВА ОТ ТИКВИ! И ДИМ и КРАД цията също и най-вече.Само че са, генно модифицирани,разболяващи и унищожяаващи! АМА СИЧКО,ДЕТО Е ЗА ЯДЕНЕ!И КОЕТО ПРАВИ ГЪЗОВЕТЕ ДЕБЕЛИ,А ХОРАТА, БОЛНИ! Така че,пак се изказа неподготвена,мила,пак юх,нали помниш тази тракийска думичка?Извинявам се за "крякането",ама то си е "подчертаване","ударение",а не психопатия!За сега,че с такива изказвания,като твоето...!
Все повече и повече хора четат блога ти, тук в Кърджали и са вдъхновени от славните ни деди - траките. Приятна вечер.
Бил съм няколко пъти в Кържали и съм се удивявал на трудолюбието на тамошните хора.
Поздрави!
И всичко е било от природата...
Поздрави, Sparotok! Много хубав и разтоварващ постинг след работния ден!
Скарлетче, от природната храна по-хубава няма!
Поздрави!
Благодаря ти Невена! Физическия труд, съчетан с хубава храна прави силно тяло. Затова до неотдавна имаше толкова столетници в България. Днес повечето хора искат да работят с компютър, ядат пълна с химикали и хормони храна, движение почти никакво...това е рецепта за болести и кратък живот...
Абсолютно си прав. За това е хубаво да се ходи повече пеша и да се играят гимнастически упражнения. Аз успявам да ги включа в ежедневната си програма, защото работя на компи и в съвременния свят не може без него. В къщи готвя разнообразно, редувам постно и блажно и почти не използваме готови храни.
Жалко е, че управляващите правят съвсем малко относно стимулирането на населението към движение и спорт. Може да се субсидират и продуктите отгледани без химикали, вместо да се дават стотици милиони за въоръжение втора ръка...
Поздрави!
- Двата корпуса са:
а/ Corpus juris civilis
б/ Codex Justinianus
- Дано съм бил полезен ?
от Гет ктист
П.П. Да споменавам ли и другото име с което е известен и откъде е родом ?
Понеже ти ме изпревари с деянията на Юстиниан, сега аз ще те изпреваря с родното име и месторождението на този велик тракийски император.
Юстиниан е познат и като Петър Сабазий, но според Теофил родното име на Юстиниан е Управда, баща му се е казвал Изток, а майка му Бегленица. Съпругата на Юстиинан-Управда е носила името Любичина...
Който знае тези неща едва ли се чуди защо Юстиниан Управда разрешава на българите да имат своя църква.
Поздрави!
Аз, например, не харесвам т.нар. истинско прясно мляко - току-що издоено и сварено. Мирише ми на животното и ми се струва доста гъсто. Не понасям и домашно заквасено кисело мляко,пълно е с противни каймаци.
.............................
Виж месо,яйца...предпочитам да са от селски двор,но...много трудно се намират.
Далеч си от родното ми място, иначе бих те упътил от къде да си купуваш пресни яйца и месо:)
Г-н Милчев, това е безспорно интересна тема, но не и е дошло времето.
Ето, който иска да почерпи данни http://amshistorica.cib.unibo.it/176
Аз лично намирам това за по-интересно - Justiniani factus est episcopus Sardicensis dictusque a Latinis et Graecis D D6 vir magnae sanctitatis et in catholica religione tuenda constantissimus.
Natus est Vpravda (1) 7 (nomen Justiniani gentili sermone) in Prizriena (2) 8 sub imperio Zenonis Regis Constantinopolitani et Patriarchatu Acacii novae Romae, postquam imperatores in veteri Roma esse desierunt: quasi Deus vellet edere Regem qui recuperaturus esset occidentale imperium et cum orientali in antiquum splendorem restituturus.
Pater ejus fuit Istok (3) ex progenie et familia sancti Constantini (4) — magni Regis Romanorum et maximi monarcharum Christianorum. Mater vero Bigleniza (5) — soror Justini qui regnavit in nova Roma. Istoki soror fuit Lada, quae nupsit Selimiro (6) Principi Slavorum, qui complures filios habuit, inter hos Rechiradum quem singulari certamine, ut dicetur, interfecit Justinianus.
Istok cum esset Ilnez,9 hoc est, Dynasta inter Dardanos, dedit filio Vpravdae pedagogum egregium sanctum virum Bogomilum (7) pastorem seu Abbatem monasterii S. Alexandri martyris, vitae Justiniani scriptorem, qui puerum summa diligentia sanctissimis moribus inde literis Latinis et Graecis instruxit. Verum cum ab avunculo Justino enixe diligeretur, ab eodem ad castra trahebatur, Bogomilo nunquam a latere adolescentis abscedente.
Tyrocinium deposuit jubente Justino, qui jam pridem primos ordines Romanorum ductabat; quo tempore idem Justinus contra Caesarides (8) Zenonidas pro Anastasio rege decertabat, cum avunculo miles in Illyricum revertitur ob Bulgaros Romanis cervicibus imminentes, a quibus cum esset interfectus Rastus (9) dux militiae Illyricanae cum primoribus Ducibus Justinus Barbaris occurrens plus nimio insultantes repressit.
Et quia Bulgaris auxilio affuerat Rechirad (10) Selimiri filius, nec ullis precibus aut promissius eum Justinus a societate Bulgarorum
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Journals/EHR/2/Life_of_Justinian_by_Theophilus*.html
Поздрави!
Мая от стомаха на малко агне се добива все още в Пловдивска област. Действително, ако сиренето е подсирено с такава мая и е от неразредено мляко, се получава истинска вкуснотия :)
Поздрави!
Майка ми разказваше, че баба и правела обикновена туршия, която никой не е успял да направи като нея. Като нареждала зеленчука, между него слагала дъбови листа. Слагала нужното количество сол и отгоре притискала туршията с дъбови клонки. Аз съм слагала вишневи клонки за по-добър аромат, но с дъбови не съм опитвала.
Поздрави!
Аз все още си правя сам трушия, но за дъбови клонки не бях чувал да се слагат в качето. Предполагам, че са нещо като природен консервант...Трябва да поразпитам.
Поздрави!
Хубав декември, празничен! :)
Кръстоцветни зеленчуци са броколи, зеле, карфиол, репички, алабаш и други трябва да не се ядат сурови, а сварени или задушени на пара, поради наличието на гойтергени (gojtergens). Приготвянето им в туршия не унищожава гойтергените.
Траките едва ли са правили туршия тъй като тя е донесена в Европа по-късно от Чингиз Хан.
Две книги ако прочетеш за Римското право ще са ти достатъчни на теб и всеки друг за цял живот:
1. РИМСКО ЧАСТНО ПРАВО ОТ МИХАИЛ АНДРЕЕВ
2. ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ НА ПРАВОТО ОТ ЦЕКО ТОРБОВ (същия превел трудовете на Кант на български, същия германски възпитаник и пак същия репресиран по червено време, недоживял издаване на книгата си, нопък дори от комунистите не убит, заради това което е бил - европейско светило). В тази книга има какво Рм е взаимствал от германското обичайно право - взаимстване което няма равно от друг народ.
Освен кодификацията от Юстиниан, извори са:
Дванадесетте таблици
Институциите на Гай
Сентенциите на Паул
Регулите на Улпиан
редица завещания, манципации, договори, разписки и дикументация
Делото на Юстиниан е велико за историята и правото, но римското право не е негов плод и не е плод на ИРИ.
Две книги ако прочетеш за Римското право ще са ти достатъчни на теб и всеки друг за цял живот:
Освен кодификацията от Юстиниан, извори са:
...
Делото на Юстиниан е велико за историята и правото, но римското право не е негов плод и не е плод на ИРИ.
- Първото е (класическото римско) което развива стопанските отношения по времето на Рим, като република и вече "зрял" Рим, като империя РОБОВЛАДЕЛСКА !!
- Юстиниановото въпреки че следва формалните правни институции на класическото римско ... на практика закрепва присъщите и характерни за НЕРОБЛАДЕЛСКИ ТИП ОБЩЕСТВО, каквото е присъщо тук на Балканите !! ... с това, написването му, се поставят основите на обществени и стопански отношения на равнопоставени хора-страни в една правна сделка !! ... в социален план КОЛОНАТНАТА СИСТЕМА ... тоест на въоръженият селянин, който пази границите на ИРИ ... това го коментират, като начало на феодалният строй(отново социална и личностна зависимост) ... на практика това става с налагането на "зрелият тип" християнство ... и иновирането от него на концепцията-институция за "Цезаро-папаизма" !!! ... от тук пък можем да си говорим за т.нар. "Константинов дар", филоквето и разни други папищашки уйдурми ... ма това това няма връзка с храненето и рациона на местните балкански предци на Българите ... не германците ?!
- С уважение !
от Гет ктист
02.12.2011 12:51
- Защо ти самият (несъзнателно?) а и с това на нас ни внушаваш(подвеждаш), че християнството е някакъв еднократен историческа акт(факт) настъпил в момента на смъртта на Христос ??
- Та нямаме ли още през първи век подобно на богомилството ... отклонение (според съвременните адепти) наречено "монтанизъм" ... па после "оригенизъм" и т.н. ??!
- Защо в ранното християнство наместо разпнатият Син божий имаме образа на Пастира(което си е едно към едно репит на "иконография Орфей" ?) !
- Явно не знаеш, че като символност за пръв път "Разпятието" се появява седемдесет години по-рано преди "Голгота на Христос" ?!(потърси описание за смърта на Юлий Цезар !)
- Концепцията за Духовно освобождение(прераждане) ... знаеш ли, че съществува Значително от по-рано, откакто е прието според църковните историци ?(така че "богомилство"то явно е значително, от по-рано, от 10 в.!) ... поради преклонението ми пред Християнството в момента ще спра ... но за мен да си християнин, не означава ограниченост и доктринерство ? - ще прошаваш !! ... по добре да продължим на "лични" ?!
- С уважение !
Историята на киселото зеле е от преди 2000 години, когато в Китай са започнали да ферментират нарязано зеле в оризово вино. Войската на Чингиз Хаaн възприема технологията от китайците и я използва защото е много добра храна за армията - насища и трае дълго време. Това е теорията в момента, ти ако имаш някакви други данни може да ги изложиш, защото това което си написал е само лирическо отклонение.
Павел не е споменал за туршията при траките и аз не знам за такива данни, ти ако намериш ги представи, ако не можеш е по-добре да не казваш нищо, нали.
Разказвачке, все още не всичко е загубено, все още има надежда да опазим земята...а и себе си.
Поздрави!
Хубав декември, празничен! :)
Храната в миналото е била по-проста, но по-полезна, а и по-вкусна. Това лято ядох таратор с киселец...хареса ми много:)
Поздрави!
Моята идея е ясна, богомилската книжнина е създала не само еретическа традиция за богословско-апокрифни книги, но и е импулса за някои преосмисляния на личности, етикони и периоди в историята. Дуклянски презвитер и т.н....Това е все същият дух на имплицитна реформация в историческите легенди на някои писатели, вкл. и в тая която ми прати г-н Серафимов...Богомилството не е социално движение, но и не е чисто религиозно, то е културно-книжовен феномен, който тепърва трябва да осмисляме. Без да изповядват догми на богомилството, много автори, включително и на легенди, следват модела на преосмисляне, характерен за същността на богомилството...Да не досаждаме на апетитите в блога с наште постни размишления. Статията на г-н Серафимов е също изпитание за гастрономите по време на пости...
- Наместо да ми пишеш за имплицитността му ... да беше експлецитно(lat. explicitus - ясно, подредено) ... изказал становище - Защо е еретическо ... богомилството ??
- С уважение !
02.12.2011 19:52
02.12.2011 20:57
- Двата корпуса са:
а/ Corpus juris civilis
б/ Codex Justinianus
- Дано съм бил полезен ?
от Гет ктист
П.П. Да споменавам ли и другото име с което е известен и откъде е родом ?
Понеже ти ме изпревари с деянията на Юстиниан, сега аз ще те изпреваря с родното име и месторождението на този велик тракийски император.
Юстиниан е познат и като Петър Сабазий, но според Теофил родното име на Юстиниан е Управда, баща му се е казвал Изток, а майка му Бегленица. Съпругата на Юстиинан-Управда е носила името Любичина...
Който знае тези неща едва ли се чуди защо Юстиниан Управда разрешава на българите да имат своя църква.
Поздрави!
... малко тромав превод-дупликат на Дионис-Сабазий в латинска традиция предавано, като Патер Либер ... на съвременен български, ще да би звучало, като БАЩА(бог) ОСВОБОДИТЕЛ ?!!
от Гет ктистий
п.п. Една забележка към никикм - да корегира "зелевата туршия" и най-вече годината 850-та съотнесено към Арийстотел :))
- Имах в предвид, големият период ... 850-380 г. ... ще превтаса алегорично казано зелето ни ... пък нали знаеш някой ни четат и си водят записки относно всеки един наш пропуск !! - Бе, просто всичко (освен годината) бе един опит за шега - приятелска !! :)) - иначе Джоската ще почне отново да ни "нарежда" :)) ... колко сме проЗДи ?! ... щот според Рашев и Ваклинов дето на сто процента "доказаха" че сме тюрки ... номадите тюрки - Кво зеле ще ти гледат - направо ще го изрупат конете им :))) !
- Сега чакам тюркинчето да излезе от "юртата" с каквито била застроена Плиска, според любимите и "корифеи" ... и ни почне на родният си език ... "гиди сини, сиктимини" ... да ни попържа !! - Хахахах !!
- "Българче да се наричам, първа радост е за мене !!" !!!
- Обидените, да не се сърдят, не храня лошо чувство към тях ... просто ми е смешно !
- С уважение !
от Гет ктист
История на киселото зеле, продукт полезен толкова колкото зехтина и нсрицателене като печената тиква
Древните гърци и римляните вярвали, че то премахва меланхолията
Според гръцката митология зелето се е появило на бял свят от сълзите на Ликург – митичния цар на тракийското племе едони, който изкоренил лозята и разгонил почитателите на Дионис, заради което бил наказан от боговете със слепота и лудост. От този мит категорично личи древното присъствие на зелето в европейската кухня. За произхода на вида Brassica oleracea има различни теории. Повечето приемат, че родината на този зарзават е някъде по Източното Средиземноморие и в Мала Азия. Култивирането му започнало преди повече от 4000 години и през следващите векове бил разпространен на изток и на запад. През III в. пр. Хр. зелето било основна храна на строителите на Великата китайска стена. Три века по-рано – според сведения на Хипократ и Аристотел – то било основен продоволствен продукт на атинския пазар. Древните гърци и римляни вярвали, че зелето има едно забележително свойство – премахва меланхолията. Изглежда, с това старо вярване е свързано и все още модерното убеждение, че зелевият сок лекува сутрешните угризения след препиване.
Античният гръко-римски свят бил силно привързан към прясното зеле, както личи от съчинения на Теофраст, Катон, Плиний Стари и други писатели, но той не познавал киселото зеле. Около историята на неговата поява в Европа има известни колебания. Повечето автори смятат, че тази технология е продукт на Далечния изток и е пренесена на запад от монголи, хуни, татари, славяни и други племена, които в периода IV-VI век променили не само етническия облик на Стария континент, но и някои негови хранителни навици. Други смятат, че много по-рано древните келтски племена са познавали технологията на киселото зеле и са я разпространили. Възможно е и двете теории да са верни.
http://gotvarstvo.georgievi.net/a/%D0%9A%D0%B8%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B7%D0%B5%D0%BB%D0%B5
Виж и това http://www.cheriestihler.com/CC/trivia.html
уров,яйца,извара,риба и различни "екзотични" гостби като охлюви,змии,жаби,
миди,раци,костенурки и пр. Вероятно са осолявали сланина както днес,варели са супи,пили са отвари (чаеве) от различни видове билки,и т.н.,и т.н. Технологията за направа на сирене със сигурност е била тяхно изобретение,а не на пиратите- роботърговци,умеещи само да присвояват чуждото тогава,когато то вече е направено! А споменатата по-горе напитка от просо,наричана Паравие (Поросие,Просие= Просина,Просена) вероятно е била древна разновидност на добре познатата днес Боза (Воза,Вода).
Явно Чингиз хан като прочут земеделец е решил да впечатли европейските номади,като им докара продукти и технологии от плодородните земи на Гоби и Такламакан... :))
Поздрави за хубавият материал:)
05.12.2011 18:28
05.12.2011 18:42
Страбон разказва, че траките са изключително сексуално активни. Напълно нормално било един тракиец да има 8, или дори 12 жени. Смятало се е, че ако някой мъж умре преди да е имал 4 жени, то е умрял едва ли не девствен...
От друга страна младите тракийки са имали свободата да имат сексуален контакт с когото си пожелаят ( преди брака).
Ето как траките са станали най-големия европейски народ:)
Тук не става дума само за сексуалното удоволствие, а и за един практичен подход. При положение, че много мъже са загивали при лов или война, а следователно и много жени са оставали без подкрепа и закрила, да отхвърлиш сама жена си е просто престъпление. И в Библията се споменава, че жената на починал брат се поема от живия брат...
Сега, когато съм на 64 години, мисля че мога с пълно право и на основа на това което съм видял да кажа, че аз не бих упреквал многоженството, ако е на доброволна основа. Интернета е пълен със самотни жени, които се правят на силни, но явно не им е добре така. Да не говорим за демографския проблем...
Здраве и късмет!
Поздрави за хубавият материал:)
Благодаря ти приятелко! Чистата храна е от изключително значение за здравето на хората...това вече е ясно на всеки.
Поздрави!
08.12.2011 15:30
Колкото и да преоткриваме истинските, полезните храни, с почти чудотворни свойства, според моето лично мнение те не биха подействали без вътрешно поклонение - както едно прекрасно лекарство няма да подейства добре през замърсена спринцовка...
Поздрави за хубавият материал:)
Вместо аспирин са слагали билки. Например, Ванга е ползвала бахар.
А за дъбовите клонки magnoliya вече написа в пост 72.
Дъбът е много ползвано дърво. Около него въздухът е прочистен и не случайно под сянката му, около него, в кръг седели местните първенци и решавали проблемите.
Корите, пък, ползвали за обработка на кожи - дъбене.
76.
@nikikm,
Ако потърсите материали тук, ще промените мнението за това колко първобитни са били хуните.
Е, за киселото зеле съм на Вашата позиция. То, заедно с виното, е помагало в по-лесното разграждане на мазните..
Да не забравяме, обаче, че преди и след зимния сезон, нашите предци са постили.
Вчера във "Фантастико" купих хляб "Лимец" на фирма "Елиаз". Ето какво пише на етикета:
"Слънчев хляб със 100% лимец.
Със съдържание на глутен.
Състав : брашно от лимец, вода, мая, закваска (натурално култивирана ръжена квас), сол."
Малко ми е чудно защо се ползва и закваска и мая?!
" Всяка храна носи своя вибрация и светлина.В древността казвали, че ние сме това, което мислим и ядем. Божествена хармония е събрал в себе си лимецът. както хората наричали дивата пшеница.
Намерихме го в малко село в Родопите. Когато човека, който сее ни каза цената, почти си бяхме тръгнали. Все пак ставаше дума не за стотинки. Тогава той ни заведе на нивата и ни каза, че това растение не приема никаква химическа обработка - и да го ториш - нищо не поема. Изкарват се едва 150 кг/декар.
Лимецът е силно растение. При вършитба стъблото на тази пшеница се начупва, докато зрънцето остава цяло, съхранено под 4 слоя обвивки. Налага се допълнително олющване. А малкото глутен, който има е странно мек.
Когато влезеш в нивата се, долавя леко ухание на цвете. Четохме, че учени заснели аурата му - сияйно жълто. Брашното му е фино, златно-жълто на цвят, приготвеният от него хляб -приятен вкус. Не трябва да се мели количество за повече от месец, защото силата му намалява. Ние мели за седмица.
Селяните казват, че на лимец, вода, мед и ябълка се справят с много болежки. Дава сила."