Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.09.2009 22:53 - Етимологически анализ на имената на тракийските царе- I
Автор: sparotok Категория: Политика   
Прочетен: 12098 Коментари: 12 Гласове:
27

Последна промяна: 20.09.2009 23:15


      Етимологически анализ на имената на тракийските царе- I

 

 

Херодот споделя за траките, че са изключително многобройни, но поради това, че не могат да се обединят и да бъдат управлявани от един владетел, няма и как да станат доминиращ народ [1] V-3. По ирония на съдбата обаче, малко след това изказване, най-древните обитатели на нашите земи не само показват, че са способни на организация, но и създават първата империя на Европа- одриската. За нея Тукидит казва, че е най-богатата и могъщата [2] II-97, по-късни автори като Ксенофон също свидетелстват за завидното благосъстояние на тракийските царе [3] VII-3.

 

Доста наши академици са добре запознати с имената на владетелите на одриската империя, гетското и пеонско царство. Георгиев, Дечев, Фол Дуриданов, Влахов, Йорданов и др. споменават в работите си различни владетели. Странното обаче е, че никой от българските изследователи не оповестява, че имената на тракийските монарси са лесно обясними на български език. Това не е незначителна подробност, а изключително важен факт  доказващ, че българите принадлежат на палеобалканската общност.

 

Поради това, че нашите учени не благоволяват да кажат истината, то в тази работа ще бъде представен кратък етимологически анализ на някои тракийски антропоними.

 

Ще започнем с името на Скорило, цар на даките, наричани още гети. Скорило не само отговаря на нашето Скорил [4] стр. 133, но и показва ясна връзка със старобългарското прилагателно скоръ-бърз [5] стр.383. Скорило означава бързият. Наставката ло се среща и в други български имена като Ивайло, Борило [4] стр.100, стр.75.

 

Орол е дакийски владетел, живял през II-ри век преди Христа. Неговото име отговаря на българските Орльо, Орлин [4]стр.119,  [6] стр.143 и е свързано със старобългарсата дума орьлъ- орел [5] стр.264.

 

Гордий е фригийски монарх, управлявал през VIII-ми век преди Христа. Името му почти не се отличава от българското Гордей [4], а връзката с прилагателното горд е просто очебийна.

 

Золтес е тракийски владетел от III-ти век преди Христа. Золтес е подобно на българските Златушко, Златан, Злат [4] стр. 99 [6] стр. 99.Трябва да се отбележи, че и тракийската дума золта-злато[7] стр. 103 е много близка до българската злато.

 

Медок е царствал над одрисите по времето, когато Ксенофон посещава Тракия [4] VII-2 . Медок  отговаря на българските имена Медо, Медко[4] стр.110 и на българската дума мед. Умалителната наставка ок не се среща днес в наши лични имена, но подобна на нея е ик, която намираме в Орлик, Добрик, Мартик [4] стр119, стр.93, стр. 110.

 

Коренът в имената на владетелите Садала и Садок е сад, отговарящ на старобългарската дума садъ- градина [5] стр. 384. Съвременни еквиваленти са нашите имена Садал и Садко [4]стр.130.

 

Думата сад намираме и в името на цар Берисад, което е двусъставно. Частицата бери отговаря на старобългарския глагол бьрати- бера, събирам [5]стр72.  Берисад означава берящ градина...в смисъл на получаващ блага, богат.

 

Имената на тракийските царе Рескупорис и Кетрипорис са също двусъставни. Проф. Чилингиров разтълкува частицата порис, като борещ се, имаща оригинален вариант бор [8] стр.49-51 и присъстваща в много български имена. Като пример могат да бъдат дадени Ратбор, Болебор, Славибор [4] стр.75 и разбира се Борис, документиран от гърците като Парис [8]стр 91. Батаклиев също тълкува Парис като борецът [9]стр122. Частицата реску ( в Рескупорис ) е свързана със старобългарския глагол ретити се – състезавам се [4] стр. 369. Рескупорис означава състезаващ се в борбите. Частицата кетри ( в Кетрипорис)отговаря на нашата дума четири/четри. Колкото до разликата в началната съгласна ще бъде пояснено, че дори и днес К и Ч са взаимнозаменяеми. Казваме пека, но и печа,  сека, но и сеча. Смисъла на Кетрипорис е борещ се за четирима. Борбата е заемала важно място в живота на траките, а и на българите [10].

 

Съперникът на Цезар Буруиста носи име сродно с българските Бурьо, Буро [4] стр. 78 идващи от нашата дума буря, а не от бурен-плевел. Вариант на наставката иста ( в Буруиста) се среща в старобългарски думи като буйестъ- смелост, храброст. [5] стр. 71. Буруиста значи бурен, бунтовен, борбен.

 

Реметалк е едно от най-често срещаните тракийски царски имена. То е документирано като Rhoemetalkos и Roimetalkos. Частицата Rhoem/Roim

Отговаря на старобългарското прилагателно раменъ- силен, бърз[5] стр.365. Частицата talкоs е древен вариант  на нашата дума тълкувам ( с първично значение говоря). Реметалк се превежда като говорещ силно, говорещ бързо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Гласувай:
28


Вълнообразно


1. petdoshkov - Преходът на
22.09.2009 01:25
К в Ч е свързан и с палатализация.
цитирай
2. sparotok - Етимологически анализ на имената на тракийските царе- I
22.09.2009 11:46
petdoshkov написа:
К в Ч е свързан и с палатализация.


Да, имате право.
цитирай
3. atlantistoni - Благодаря за интересната инфор...
23.09.2009 11:39
Благодаря за интересната информация! :)
цитирай
4. panazea - Етимологията
23.09.2009 14:00
е най- интересната наука ! Много добре си го написал!Чета с интерес ! Привет!
цитирай
5. sparotok - Етимологически анализ на имената на тракийските царе- I
23.09.2009 15:29
atlantistoni написа:
Благодаря за интересната информация! :)


Радвам се, че този постинг ви е харесал, ще се появят и други подобни.
цитирай
6. sparotok - Етимологически анализ на имената на тракийските царе- I
23.09.2009 15:30
panazea написа:
е най- интересната наука ! Много добре си го написал!Чета с интерес ! Привет!


Благодаря за положителния отзив!
цитирай
7. veninski - Поздравления, приятелю!
13.10.2009 17:49
Поздравления, приятелю!
цитирай
8. sparotok - Етимологически анализ на имената на тракийските царе- I
14.10.2009 01:19
veninski написа:
Поздравления, приятелю!


А аз трябва да благодаря за Мижу Осман, стила на разказа ми напомни на този на Хайтов.
цитирай
9. veninski - Радвам се, че тази моя авелзаманска ...
14.10.2009 06:09
Радвам се, че тази моя авелзаманска история ти допада. Благодаря ти за оценката!
цитирай
10. demograph - Назад към величието
07.11.2009 22:53
Погледнах иначе на себе си и на нас. Благодаря. Да направим тракийски именник и да кръщаваме децата и внуците си както трябва. Да се връщаме към изворите!!Следващата внучка или дай боже наиюй-после внук, ще кръстим с хубаво тракийско име. Дайте ми някое за момче и за момиче.
цитирай
11. sparotok - имена
08.11.2009 00:12
demograph написа:
Погледнах иначе на себе си и на нас. Благодаря. Да направим тракийски именник и да кръщаваме децата и внуците си както трябва. Да се връщаме към изворите!!Следващата внучка или дай боже наиюй-после внук, ще кръстим с хубаво тракийско име. Дайте ми някое за момче и за момиче.


Съгласен съм с Вас, че трябва да се върнем към извора, но от друга страна сме си точно на мястото. Това, което дедите ни са почитали, почитаме и ние. Нестинарството, кукерството, Трифон Зарезан Гергьов ден, Тодоров ден, Коледа и др. са тракийски празници, само където имената са им други поради налагането на гръцката версия на Християнството.
Питате за тракийски имена. Те са си български. Красимир, Красимира, Добромир, Добромира, Ведър, Ведрина, Светльо, Светла, Силен, Радо ...това са все тракийски имена, само където в древността са звучали малко по-различно. Красимир например е било Карсимар...
цитирай
12. dolsineq - Много е интересно тълкуването на ...
21.05.2011 20:45
Много е интересно тълкуването на имента и връзката им с корените на миналото ни. А моето име - "Снежанка" има ли връзка с миналото ни? Конят на Калоян, ако не греша , се е казвал Снежин...:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sparotok
Категория: Политика
Прочетен: 13967080
Постинги: 250
Коментари: 30026
Гласове: 104068
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031