Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.09.2009 18:19 - РОЗЕТКАТА ОТ ПЛИСКА И ЕГЕЙСКАТА ПИСМЕНОСТ ОТ ВТОРОТО
Автор: sparotok Категория: Политика   
Прочетен: 27455 Коментари: 15 Гласове:
34

Последна промяна: 23.01.2010 00:43


     РОЗЕТКАТА ОТ ПЛИСКА И ЕГЕЙСКАТА ПИСМЕНОСТ ОТ
               ВТОРОТО
ХИЛЯДОЛЕТИЕ ПРЕДИ ХРИСТА

 

 

 

Розетката от Плиска е може би най-популярния старобългарски артефакт.Тя бе намерена преди около петдесет години и от тогава са написани много трудове засягащи нейната функция и значението на гравираните върху нея знаци. Овчаров, Бешевлиев, Петкова, Михайлов, Добрев и др. предлагаха различни интерпретации. Някои смятаха, че знаците не са руни, а астрологически символи. Други се опитаха да извършат разчитане прилагайки спекулативни звукови стойности. Най-важното обаче никой не направи, а именно да уведоми българския народ, че знаците от розетката имат еквиваленти сред най-древните европейски писмености. Става дума за изполуваните в Тракия, остров Крит и континентална Гърция Линеарен А и Линеарен Б. Линеарен А е възникнал през XVIII-ти век преди Христа, а за Линеарен Б се смята, че е създаден през XV- ти век преди Христа, като знаците са взаимствани от Линеарен А.

 

Забележителната находка от Плиска е датирана VII-ми- IX- ти век. Ако трябва да се вярва на учените твърдящи, че старите българи са азиатци по произход, то не би трябвало да има никаква връзка между руните изписани върху розетката и най-старата писменост на Юго-Източна Европа. В действителност обаче всеки знак от старобългарския артефакт има еквивалент сред Линеарен А и Линеарен Б.  
 
image


Пл - руни от Плиска
Л.А - Линеарен А
Л.Б - Линеарен Б

Касае се не за едно-две, а за четиринадесет съответствия, което показва, че не може да става дума за случайност. След като поне 2500 години делят
старобългарските руни ( от розетката) и Линеарен А,  разликите могат да се определят като незначителни. Половината от старобългарските руни са идентични със знаците от линеарните писмености. Малките отклонения сред другите седем знака  са обясними като стилови особености възникнали във времето. Не съществува писмена система, която да не се развива. Само за три века формите на буквите на гръцката азбука претърпяват чувствителни промени.   

 

Доказателство, че руните от Плиска имат общ произход с древните егейски писмености е фактът, че ако въз основа на приликите с линеарните писмености се въведат звукови стойности на руните от Плиска ще бъдат прочетени чисто старобългарски думи:

 

ЛО-НО- лоно, основа;

СА-А- сая, сянка

ЛЕ-ПИ- хубав;

ВО-ПИ – вопъл, въпити – викам;

Е-ТИ (ЯТИ) – хващам, вярвам;

БУ-РА- буря;

ПЕ-КЕ – пек, жега;

 

Комбинацията на  лепи, буря, пек...навява на мисълта, че розетката е използувана за календар. Днес имаме четири сезона, но в древността разделението на годишните времена било друго. Във ведически санскит например са документирани много сезони: Набаса– небеса, дъждове, Маду- пролет, сезон на меда, Палагама- есен, сезон на плодовете, Адоха- сезон, в който не може да се дои, Анрту- лошо време, Прусва- дъждове, пръски, Гришма- горещини, Хима- зима, Васанта- пролет.... В по-късни времена остават само шест: Васанта, Гришма, Варса, Шарад, Хеманта и Сисира.

 

Разбира се думите от розетката може да имат преносно значение и да се окаже , че функцията на старобългарския артефакт не е календар, а нещо съвсем друго. Поради липса на допълнителна информация по този въпрос се въздържаме от спекулации. Най-важното е, че на комбинацията от старобългарски руни ( разположени по всеки лъч) може да се даде смисъл, като се приложат звукови стойности въз основа на приликите с линеарните писмености.  

 

Тук ще отбележим, че линеарните писмености имат прототип в Тракия.

Нашия езиковед В. Георгиев пръв отбеляза, че печатът от Караново

( шесто хилядолетие преди Христа) и плочицата от Градешница ( пето хилядолетие преди Христа) имат знаци показващи смайващи прилики с древните писмености на егейския регион. Понеже знаците от Градешница и Караново са много по-стари от критските, то може да се каже, че създателите на линеарните писмености са дошли от Тракия. Има и други доказателства за това. Според Я. Бест огромна част от егейския регион е била заселена с траки, векове преди идването на гърците. Разчитайки плочици с Линеарен А, езиковедът П. Ван Сусберген намери няколко тракийски имена, а в Линеарен Б тракийските имена се оказаха десетки. Б. Хрозни свърза разпространението на линеарната керамика ( най-старата е от Балканите ) на остров Крит с тракийските миграции през трето и второ хилядолетие преди Христа.  

 

Единственото логично обяснение за приликата на старобългарските руни с най-старите писмености на егейския регион и Тракия е това, че нашите деди са местно население, обитаващо земите ни от дълбока древност, т.е. старите българи принадлежат на тракийската общност.Това не би трябвало да учудва никого. Гърците са наричали нашите деди многократно мизи, а мизите са едно от най-големите тракийски племена. Техен клон се преселва в Мала Азия много преди Троянската война, друг клон е обитавал земите на север от  Дунава. Ученините ни обаче твърдят, че старите българи не са тракийско племе, а късно дошли азиатци. Това,  че гърците наричали дедите ни мизи било грешка, анахронизъм.

 

Щеше да е грешка, ако нямаше нищо общо между траки и българи, но истината е, че по отношение на погребални ритуали, въоръжение, лични имена и обичаи българите могат да се определят като тракийски народ. Фактът, че една част от тези древни траки са мигрирали за Азия не ги прави азиатци по произход.

 

В случай, че нашите деди не принадлежаха на тракийската общност, то как тогава биха били запознати с най-древните варианти на линеарните писмености възникнали на територията на Тракия? Историята не познава парадокси, парадоксите в историята се пораждат от нежеланието на определена група учени да бъде казана неудобна за някои влиятелни личности истина.

 

 

 

 

 

 

 


Тагове:   траки,


Гласувай:
34


Вълнообразно


1. ploudinperper - Браво!
03.09.2009 18:24
Браво!
цитирай
2. prado - мнението на един приятел - Боцмана
04.09.2009 18:17
Тази крайно любопитна находка от българските земи се предполагаше на добре „прошнурована, пронумерована” и съхранена от българските власти. Данните които се опитах да получа от нета обаче се оказаха доста разнородни и объркващи.
Те дори не бяха едни и същи. Рисунка (1) от преводите на Бешелиев струва ми е не е аналогична със снимка (3). Обработената снимка (4) пък се различава от натурална снимка (3) поне по един фалшифициран елемен – този от лъч 7. За удобство нека означим лъчите последователно на 1, 3, 5, 7, 8, 11 и 12 в съответствие с часовете от циферблата на обикновеният часовник. Информацията е от поста на Сети: Българската руническа писменост, Произход, факти, и други. 11/05/2007, 09:32. Всички приложени сайтове от горният пост показват необоснована с нищо пристрастност и „преработка” на източника спрямо авторските виждания. Особено придобилият популярност знак IYI. такъв обаче НЯМА изобразен на розетката. Да започнем подред и разбира се възможно най-кратко. Тъкуването на розетката като календар не е доказано с нищо. Тълкуването на числото 7 свързано с по - новите понятия като Св. Седмочисленици – също. Древното свързване на розетката с ведическата седмолъчна звезда ( съществува тема от Ассов на сайт httpacov.m6.netVera.htm.url много добре разработена, въпреки крайната пристрастност стигаща дотам, че отрича старобългарският да има връзка с новобългарския и т.н.) изглежда като че ли най-приемливо, но и тази констатация няма тежест тъй като липсва най-важното – разшифровката на розетката. А такива разшифровки винаги ще за далеч от истината докато не се даде цивилизован вид на розетката – обработване от специалисти за максимално изясняване на графиката изобразена върху нея. Какви са забелязаните несъответствия от мен между розетката и тълкуването й:
1. Основният, централен символ – ІYI. Този символ при внимателно наблюдение на снимка (3) обаче явно се вижда като IY1.(третият знак отляво надясно е днешната цифра едно). Тъй като снимката може да не е копирана правилно – сравняването й със рисунка (1) указва, че тя е обърната на „гръб” – и знака може да се чете минимум по два начина: като българско „Л” по „модул руница ІІ” или като латинско „L” по модула на Kensington-ската рунна азбука. Този явен недостатък не може да не е забелязан от изследователите Бешелиев, П.Добрев и т.н. тъй като се вижда и с невъоръжено око. По-скоро всеки от тях и последвалите ги protobulgarians.com, bgrod.org, members.tripod.com и др. са целяли постигането на някакви позитивни рузултати въпреки несъответстващите дадености изобразени върху розетката от Плиска. Тези резултати могат да имат патриотичен ефект върху подрастващите, но не могат да оправдаят едно сериозно изследване на паметника. Поради изброените несъобразности – ще разгледам само увеличената снимка (6).

2. На лъч 7 се виждат няколко знака: По модул „руница ІІ” те имат следните съответствия : (а) Вляво – „С” (б) Среда горе „Б” с неясна горна –лява черна (в) Среда долу „Ш” или „Щ” (г) вдясно „В” или „Д” в зависимост откъде се гледа руната.

3. Лъч 12 долу: „С” или „К”.

4. Лъч 11 среда : „З”.

5.Единадесет горе – неясен, долу – прилича на гръцко „ро” или „10” от Кенсингтънската рунна азбука, лъч 7 – целият неясен, а на позиция „горе” като че ли изобщо липсва знак, лъч 5 – неясен, лъч 3 – неясен, лъч 1 – горе има знак”+”, 12 горе – ясен но с неясно съдържание.
От предложените тълкувания на руните смислен текст не може да се изведе при всякакво въртене на розетката.

Тук му е мястото да поясня, че знаците на 12 горе, 1 горе, 3 горе, 5, 7 и 11 долу при малко фантазия може и да йм се даде форма, но тази форма в никакъв случай НЕ Е РУНЕН ЗНАК и по скоро има някакво скрито сакрално значение. Комбинирането на рунни знаци и сакрални значения също не е за пренебрегване, както и възможните многобройни варианти на разчитане свързани с посоката и мястото (горе-долу) за прочит.
При всички тези неясноти и най-разнообразни варианти ( в нета) на Розетката от Плиска и днешното й поразително окаяно състояние - ВСЯКАКЪВ ПРОЧИТ би могъл да се приеме, като предварително търсен и очакван резултат поради липсата на споменатите по-горе липси на реални основания за тълкуване.
Поздрави.
П.П.
Може ли някой да представи задоволителен и реален изглед на въпросната розетка ?
цитирай
3. sparotok - РОЗЕТКАТА ОТ ПЛИСКА И ЕГЕЙСКАТА ПИСМЕНОСТ ОТ
04.09.2009 20:36
Здравейте!

При проучването на розетката съм използувал снимка, дадена ми от приятел историк.
Изображението е същото както от интернет страницата:
http://www.math.bas.bg/~keleved/dplisros/

Посочих, че правя опит за тълкуване на знаците от розетката въз основа на приликата им със знаци от Линеарен А и Линеарен Б.

Това, което не съм споменал е че, знаците от розетката не са единствените имащи еквиваленти ( поне във форма) с линеарните писмености. Други руни от Плиска, Преслав и т.н. също показват силна прилика с Линеарен А. Става дума за 22 различни руни.

Имам и друг мотив, който ме кара да свържа писмеността на старите българи с Линеарен А и Линеарен Б. През 2008 и 2009 на конгрес в Русия бяха представени преводи на Линеарен А и Линеарен Б надписи с помощта на български език,
през 2009 на конференция в Словения бе представен превод на Линеарен надпис от НТ13 отново с помощта на български и др. слав. езици.
А през 2008 в Любляна, Словения бе представена работа доказваща, че прототипа на нашата глаголица са линеарните писмености. Двадесет и две глаголически букви имат еквиваленти по форма и звукова стойност с линеарните писмености. Еквивалентите само по форма са 33.

Признавам, че четенето на руните от розетката не е 100% сигурно, но аз не давам произволна звукова стойност, а се водя от приликите с Линеарен А. Ако греша защо се получават старобългарски думи. Аз не съм си поставял за цел да ги търся. Доста време дори си мислех, че превод не е възможен поради сакралната функция на розетката, но при проучването ми относно възрастта на глаголицата реших да видя какво ще стане, ако приложа на руните от розетката звукова стойност на линеарни знаци...резултата вече го прочетохте.
цитирай
4. анонимен - по.вярна от тази теза няма
07.07.2010 22:09
sparotok написа:
Здравейте!

При проучването на розетката съм използувал снимка, дадена ми от приятел историк.
Изображението е същото както от интернет страницата:
http://www.math.bas.bg/~keleved/dplisros/

Посочих, че правя опит за тълкуване на знаците от розетката въз основа на приликата им със знаци от Линеарен А и Линеарен Б.

Това, което не съм споменал е че, знаците от розетката не са единствените имащи еквиваленти ( поне във форма) с линеарните писмености. Други руни от Плиска, Преслав и т.н. също показват силна прилика с Линеарен А. Става дума за 22 различни руни.

Имам и друг мотив, който ме кара да свържа писмеността на старите българи с Линеарен А и Линеарен Б. През 2008 и 2009 на конгрес в Русия бяха представени преводи на Линеарен А и Линеарен Б надписи с помощта на български език,
през 2009 на конференция в Словения бе представен превод на Линеарен надпис от НТ13 отново с помощта на български и др. слав. езици.
А през 2008 в Любляна, Словения бе представена работа доказваща, че прототипа на нашата глаголица са линеарните писмености. Двадесет и две глаголически букви имат еквиваленти по форма и звукова стойност с линеарните писмености. Еквивалентите само по форма са 33.

Признавам, че четенето на руните от розетката не е 100% сигурно, но аз не давам произволна звукова стойност, а се водя от приликите с Линеарен А. Ако греша защо се получават старобългарски думи. Аз не съм си поставял за цел да ги търся. Доста време дори си мислех, че превод не е възможен поради сакралната функция на розетката, но при проучването ми относно възрастта на глаголицата реших да видя какво ще стане, ако приложа на руните от розетката звукова стойност на линеарни знаци...резултата вече го прочетохте.

цитирай
5. анонимен - тази теза е истината
07.07.2010 22:10
надявам се дя не се убива дискусия
цитирай
6. ili4e - Благодаря за темата и съпостави...
31.08.2010 12:37
Благодаря за темата и съпоставителния анализ!
цитирай
7. sparotok - факти
31.08.2010 17:17
ili4e написа:
Благодаря за темата и съпоставителния анализ!


Фактите са простички, но неудобни за мнозина учени.
Ако нашите руни не бяха свързани с древната егейска писменост, то не би имало такава огромна прилика между тях, а не би било и възможно да се прочетат български думи, ако се замести със стойности на линеарен А и линеарен Б.
цитирай
8. анонимен - Розетата е явно уред за гадание! + ХОР+БАТ!
13.09.2010 16:02
+ Издадената част в средата с дупчица за връзване показва, че са я използвали именно за това! А от предназначението и начина на употреба, трябва да се почне!
http://www.spiralata.net/bb/viewtopic.php?t=605
цитирай
9. tolteky - rozetka
26.10.2010 12:50
изработвам копие на розетката от неутрален метал .за подробности и контакти на a_res@abv.bg ili 0888536516
цитирай
10. анонимен - Розетката символизира древен Идел
03.02.2011 13:00
Свързани са руните с древната егейска писменност.И розетката е свързана.А защо забравихте ,че е розетка от басейн?Същия като ритуалния тенгриански басейн до храма(карамат) на Тангра под Мадарските скали?Розетката е седмолъчния знак на Идел!(буквално "седем племена")-древно-булгарската държава във Волго-Урала откъдето е генезиса на всички булгарски племена и народи(тези от Балканите и Близкия Изток до нахлуването на гърците-дорийци(от днешна Румъния),и редица булгар-тюркски ,фино -угорски и индоарийски племена и народи,чиято прародина е същия този Идел).Това символизира розетката а руните са на езика"Кам-теле",на келбирите и арбатите(жреците на Тангра).Дори славянските жреци са имали писменни знаци и известно време след покръстването са били употребявани наред с още няколко азбуки.Заради тази неразбория и различие в написаното българина от Византия Константин(Кирил) от рода Билиг, създал за Дунавска България нова азбука.Кръстена и до днес на негово име!
Атил
цитирай
11. dolsineq - :)
19.05.2011 16:35
Павел, това си е цяло разследване. Бат'Бойко ряпа да яде...;) Ще укриват информация, а? Дори бях чела, че за основа на кирилицата е използвана грузинската азбука...
цитирай
12. sparotok - теории
19.05.2011 16:43
dolsineq написа:
Павел, това си е цяло разследване. Бат'Бойко ряпа да яде...;) Ще укриват информация, а? Дори бях чела, че за основа на кирилицата е използвана грузинската азбука...


Теории бол, но никоя не казва истината. Може ли да има 14 случайни съвпадения между български руни и линеарни знаци, може ли да е съвпадение, че сложим ли на руните звукова стойност на линеарните знаци получаваме ясни български думи.
цитирай
13. doctora - доктора
16.09.2012 23:36
розетата ... много ми е близка по сърце .. имам чувство, че съм пряко свързан с нея ... на практика всички българи, но българи по сърце, тоест децата на светлината са пряко свързани с нея ... не разбирам нищо от писмености и въпреки това знам че розетата като цяло означава бога = вечността или по-точно достъпната за осъзнаване част от вечността ... защото има и недостъпна част от него ... отвъд думите и разбирането ... отвът чувствата и душата ... преди доста време срещнах подобно схващане в "трудовете" на един "измамник" и "съчинител" - карлос кастанеда ... ей богу те бяха и са точно в десятката и отвът десятката ... определението и обяснението на тонала и нагуала съвсем точно определят и предават като смисъл, а и отвът смисъла достъпната и недостъпната част на бога = вечността = троицата = троичността = основното абстрактно ядро = безкрайността = т.н. тонала и нагуала не са български понятия, но със сигурност има и български ... древните виждащи колобри трябва да са живи и днес, но са преживели същото онова което са преживели индианците разбити първо от други индианци преди конквистата и от конквистадорите ... създали са един по-приспособим цикъл от виждащи живи и днес ... те виждащите са плода на дървото казан като думи от иисус който плод дава възможност на дървото да живее и да не бъде отсечено все още от отца/майката ... както и да е ... за българските колобри ... всъщност те са потомци на учените от атлантида ... за тях карлос кастанеда казва, че спрямо тях съвременните виждащи са като детски играчки, а и как няма да са ... те древните са водели кораби в небето, палели са звезди и са създавали светове ... легенда/фантазия/бъдеще/минало, но доста са фактите говорещи за тази мозайка ... за сега няма писмени факти за това, но намерим ли книгите на колобрите ще намерим и писмени факти и всяка истина ще бъде разкрита .. тези книги са на тази земя ... така е било предопределено и ванга го е казала, без да знае цялата истина, но да се върнем на същността на розетата
цитирай
14. doctora - доктора
17.09.2012 00:01
розетата пак ще подчертая е символ/тотем/знак/означение на бога при това директен знак ... достъпната негова част за човека се състои от седем свята впити един в друг и все пак отделни светове ... всеки лъч от розетата обозначава един такъв свят и той си има заглавие и за това са и буквите на древните колобри по тях, а по средата е знака на юви = тризъбеца /само че за заблуда на "противника" стрелката от тризъбеца е обърната, но си е все пак стрелка и обозначава активната страна на веността = светия дух = движението ... всъщност древните колобри изобщо не са се стремили да заблуждават никого, а просто в този си вид знака = тризъбеца има седем краища и отново са искали да подчертаят наличието и същността на седмичността на достъпната част от световете на бога за човека ... и не случайно често знака на юви завършва с малки кръгчета/мехурчета, които обозначават яйцата на световете/ ... знака на юви не е буквен знак, изобщо не е ... по скоро е директна математическа формула от най-древен тип ... отвъд сегашния и дори на миналите преди десет хиляди години езици ... за това може да се анализира до безкрайност и истината да не бъде открита ... розетата не обозначава слънцето и в никакъв случай не обозначава вселената /вселената е една от безкрайните други като нея сложни структурни форми на материята ... колкото и ясно да го казвам аз знам, че тъй като все още няма достатъчно силни думи за това ... това познание като думи ще ви звучи като измислица, фантазия, плод на глупост или лудост, но все пак ... тези думи са светата истина/ ... тя розетата даже не обозначава и целия бог ... тя розетата обозначава само тази част от него която сега само от няколко човека, а за в бъдеще от безкрай ще се нарича света на структурните форми на материята ... има и неструктурирана част от вечността, но тя е извън пределите на синтаксиса и се обозначава най-добре за сега с думите безмълвно познание ... хората, а и всичко около тях са направени и от двете страни на вечността структурираната и
цитирай
15. doctora - доктора
17.09.2012 00:19
и неструктурираната част на вечността ... неструктурираната част на бога се обозначава с елжбетицата или световната мрежа представяна схематично като квадратчета или ромбчета ... невероятни са били древните виждащи българи и не случайно са наричани господ дарската раса ... розетата е много по-голяма от колкото изглежда и за в бъдеще ще я намерим и в сребърни и в златни варианти, а и защо не и от други материали ако задълбаеме по-надълбоко ... отново ще се потретя ... по канон в центъра на всяка една розета се намира знака обозначаващ вечността, тоест един или друг вид тризъбец /дали е кръстен на дулу или на някой друг няма значение ... важното е че е тризъбец/, а буквите в рамената на розетата обозначават символно като думи седемте части, седемте свята от достъпната за човека вечност ... да се абстрахираме от абстракциите по-горе изписани от мен ... какво може да се направи в практически план за да се научи повече, безкрайно повече за господ дарската раса ... има една златна страничка в националния исторически музей, дарена от някого си преди не знам колко години ... тъ ... първо трябва да се обърне внимание на тази страничка защото тя е фрагмент /трохичка от пътечката на хензел и гретел - велики са древните списвачи на приказки/ от цялото, мъничък, но съществен ... второ трябва да се види кой е бил този мълчалив дарител и по възможност да се издири ... трето ако не е жив да се издирят неговите най-близки роднини ... четвърто като бели хора да го попитаме къде е намерена страничката /има някаква легенда за намирането и, но нещо не ми се вярва да е точно така/ ... пето ако пак потвърди старата легенда за намирането да се потърси там където е намерена или в близост до това място ... шесто - трябва много вяра, воля и труд за да се разкрие воалът тегнещ над святая светих ... без книгите описани от ванга в едно нейно сгрешено видение за кивота на завета винаги ще стигаме до криви и обходни пътища ... седмо - трябват ни златните книги на колобрите, да се свети името им ..
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sparotok
Категория: Политика
Прочетен: 13931253
Постинги: 250
Коментари: 30026
Гласове: 104059
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031