Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.01.2017 18:21 - Среди зима...
Автор: stela50 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3683 Коментари: 6 Гласове:
23

Последна промяна: 18.01.2017 18:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

ЧЕСТИТ АТАНАСОВДЕН !

image

Народът смятал празника за средата на зимата…
на този ден зимата започва да си отива...
слънцето поглежда към лятото... предчувствие
за лято е свързано основното народно 
поверие
за Атанасовден – 18 януари. Тогава Св. Атанас

съблича дебелия си кожух и облича тънка
копринена риза.
После се изкачва в планината и се провиква:
 “Иди си зимо, да дойде лятото”.
Щом го чуят, зимата 
се приготвя за тръгване,
а лятото се готви да дойде 
отново при хората.
Затова има и поговорка
“Атанас дойде, лятото дойде”
макар да е още “среди зима”.
… Зимата няма намерение да си тръгва още,
но при тези мисли в празничните януарски дни,
на душата й става по-светло и по-топло...


image

Една красива българска легенда представя
двамата братя 
близнаци Андон и Атанас като
братя-ковачи. 
Преди много години, когато ковашките
клещи още не били 
изобретени, братята работели
в ковачницата си. 
Желязото прегаряло в пещта
и тогава св. Атанас бръкнал 
и го хванал с голи ръце.
Но после погледнал към кучето,
което лаяло
със свити отпред лапички и мигом бил осенен 
от идеята да измайстори клещите по подобие
на кучешките 
крачета.
От тогава и останал обичаят двамата светци
да се тачат като покровители на ковашкия занаят.
В народните схващания братята са представени
като 
покровители и защитници на налбантите
и железарите: 
оттук св. Атанас е патрон
на ковашкия еснаф, 
а и на побратимяването.
Не случайно точно тези светци

„затоплят земята" и "я обръщат към лято".


image

ЗДРАВИ И ЧЕСТИТИ ДА СА ВСИЧКИ ИМЕНИЦИ !
Ч
естито на празнуващите от blog.bg и техните семейства!
Специални поздравления за приятелката ми Ати /tota.blog.bg/
с пожелание за много здраве, добрини, сбъднатости…


image

ХУБАВ ПРАЗНИК ! 






Гласувай:
23



Следващ постинг
Предишен постинг

1. donchevav - "Атанас гилди - и аз гилди&...
18.01.2017 18:34
"Атанас гилди - и аз гилди" - това е останало по нашия край за този ден. Не знам дали така звучи на турски, не знам и защо е на турски - явно е от ония времена преди Освобождението - в диалекта ни и досега има много турцизми - всякакви. "Атанас си отива и аз си отивам след него" - така думала зимата- казваше баба ми. Е, дано, че много се заседя тук с тези студове от края на ноември:))) Всъщност буквално е "Атанас ела и лято ела" - мисля.
Прекрасен постинг - отново. Тържествен, красив, носещ празничност и лъх на пролет! Благодаря ти, мила Танче! Присъединявам се към твоя поздрав за нашата приятелка Ати! Да й е здраво името! Прегръдки и за двете ви, момичета!
цитирай
2. anin - Охоо,
18.01.2017 20:44
Щом видях тия кокичета, и вече ми е снежно-пролетно ;))
цитирай
3. mt46 - Поздрави!...
18.01.2017 21:39
ЧИД на имениците... Преди години Атанасовден бе в края на януари /31/. Именно тогава зимата е почти по средата си...
"Изразът е: "Атанас гелди, аяз гелди"= "Атанас дойде, пролетта дойде"
http://forum.abv/lofiversion/index.php/t27338.html
Аз съм го чувал така: "Атанас гилди - яз гилди"...
цитирай
4. tota - Мила , Танечка, поздрави за постинга! Благодаря за пожеланията!
18.01.2017 22:31
И аз щом видях кокичета надигнали главици изпод снега си помечтех за пролетта. Тази година синоптиците прогнозират, че зимата ще е истинска и ще се прояви докрай във владенията си. Имаме ли избор? Не! Зима е. Само сме отвикнали от нейните вихри и хали. Здраве и живот да е пак ще се радваме на цветята и на песента на птичките! Поздрави и на всички именници и от мен! хубава вечер!
цитирай
5. bven - Аз съм благодарна на св.Антоний - чудотворец,
19.01.2017 18:17
който помага на всеки, обърнал се с вяра към него...
Поздрави и нека е светлина и любов!
цитирай
6. barin - Хубави кокичета, иска ми се да ги ...
20.01.2017 12:16
Хубави кокичета, иска ми се да ги видя по-скоро. Атанасовден е по средата на зимата, но едно уточнение: по стар стил" Атанас гилди и аз гилди", както и останалите народни обичаи, които се правят на църковните празници. Поздрави на теб и именниците.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stela50
Категория: Лични дневници
Прочетен: 17539100
Постинги: 1642
Коментари: 25863
Гласове: 59861
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930