Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
23.06.2014 11:13 - От кръв боилска багатур
Автор: syrmaepon Категория: История   
Прочетен: 8833 Коментари: 26 Гласове:
10

Последна промяна: 02.07.2014 09:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

   Ромеи, готи и алани, хуни, тюрки и славяни
знаят коренът на Дуло



   Когато чета Именника на българските владетели и всичко свързано с рода Дуло странно ми се натрапват не аналогии с други тюркски държави или династии, а с европейската династия на Меровингите. Разбира се, като изследваме организацията на Първата българска държава няма как да не правим връзка с държавните образувания в степите и управляващите там родове като например родът Ашина. Но какво знаем за Меровингите? 

   Меровингите са франкска династия управлявала от 5 в. до 8 в. Франките вярвали, че Меровингите обладават сакрално-магическа сила свързана с дългите им коси. Отрязването на косата означавало позор и изгубване на правото на управление. Поради това кралете от тази династия също биле наричани „дългокосите крале”. По-късно Меровингите са известни и с друго име -  „ленивите крале”, тъй като постепенно светската власт се съсредоточава в ръцете на техните майордоми. В разширяващата се франкска държава също живее смесено население -  варварско с езическа религия и гало-римско изповядващо християнство. Така в края на 5 в. за да укрепи своята власт Хлодвиг приема християнството. Интересното тук е, че това постепенно оттегляне на Меровингите  от властта става след християнизацията на династията, завършило с постригването и отвеждането в манастир на последния и представител Хилдерик III.

 

   Но в какво се изразява сакрално-магическата сила на Меровингите? Преминавайки различни фази на развитие древното езическо общество достига до един етап, в който функциите на две отделни касти жреческата и тази на войните се обединяват чрез кръвни връзки и се създават владетели, които освен предводители на армия, могат да изпълняват главен религиозен ритуал, касаещ благоденствието на целия народ. В дълбока древност съществува идеята, че жрецът е син на божеството почитано от цялото общество и към което се отправят молитви за закрила и успех в начинанията. По този начин новите вождове на варварските езически общества са кръвно свързани със стария жречески род, а чрез неговата кръв и с обожествяваната закриляща сила. Възможно е тази сакрално-магическа сила при Меровингите да е свързана с подобна практика, където владетелят, чрез своята кръв и принадлежност към определен род е връзката между обществото и божествената сила имаща власт над живота на народа. Вероятна  подобна връзка съществува както при рода Ашина, така и при рода Дуло на когото е отредена такова важно място в Именника на българските владетели. Известно ни е също, че в Хазария каганът също е обожествяван и в известен смисъл обграден с определена ритуалност. В 813 г. пред стените на византийската столица Крум извършва  ритуални действия и жертвоприношения, чиято цел би могла да бъде призоваване на божествените сили на негова страна.

 

   Но какво се случва с една такава сакрална варварска династия, живееща в съседство с християнския свят и по силата на необходимостта принудена да избира бъдещия духовен път на народа си ? В християнските общества има известно разграничение между духовната и светската власт .И макар, че царете и императорите се грижат за разпространението на християнството, извършват дарения и строят храмове, религиозните ритуали се извършват единствено от свещенниците. Папата и патриархът са лицата, които свързват всеки християнин с неговия Бог, при това тази тяхна функция не е наследствена, а е свързана с определени християнски ритуали. По времето на Тайната вечеря, Исус Христос, давайки хляб и вино на учениците си, казва че това са неговото тяло и неговата кръв. Хлябът и виното /кръвта/ още от дълбока древност са част от религиозни култови практики. Според приетото обяснение на свети Дамаскин, същността на хляба и виното се свързват с божествената същност на Христос в определен момент на богослужението, литургията. При варварските общества тази връзка е заключена в един определен род, далечен наследник на жрецът-син на Бога, обладаващ определени сили и предаващ ги по наследство чрез собствената си кръв.Поради това и в много варварски общества главно място е отредено на Рода, а не на отделната личност. Индивидът принадлежащ на определен род не само е надарен с определени способности, но той в някаква степен е длъжен да ги съхранява и продължи, защото те не са само негово достояние, а богатство на неговия народ. Известният израз "от Бога архонт" може да се употреби и от християните и от езичниците, макар, че го изпълват с различен смисъл - при едните владетелят е помазан от папата или патриарха, при другите владетелят е избран от Бога по наследство.
   Но приемайки християнството, варварското общество се отрича от своите богове и в този смисъл не се нуждае повече от своите божествени по кръв владетели. Връзката на народа с Бог се извършва от други лица приели Светото причастие. Приемайки християнството Меровингите продължават да бъдат крале на франките и въпросът е дали преди това са извършвали определени варварски ритуали и продължили ли са да ги извършват по-късно. Ако приемем, че в езически времена чисто светското управление се е осъществявало от майордомите, а кралят с божествена кръв осигурява благоразположението на божествените сили и предвожда народа си на бойното поле, то приемайки християнството, вероятно тези владетели се превръщат просто в едни пълководци. С появяваненето и разпространението на три глобални за света религии подобна трагедия може би са преживели много владетелски варварски  династии. От нашата история може да си спомним за Енравота, който загубва владетелското си право и живота си с акта на отричане от езическия Бог и приемането на християнството. Ние виждаме как Родът, носител и пазител на определени божествени сили, властва над индивида и не търпи никакви предателства. Вероятно съвременниците на тази епоха силно са вярвали в мощта и силата на гнева на божествата към отреклия се от тях, щом такова тежко наказание е предприето дори за човек с владетелска кръв. А каква трагедия ли е изживял княз Борис оказал се във време на тежки избори и изпитания. Как да се помири с народа си побеждавал християните до този момент единствено следвайки своя Бог, който според Омуртаг е по силният, и как да го убеди да се отрече от него и да приеме чуждата религия.

 

   Всички гореизказани съждения възникват във връзка с титула на българските владетели или по точно с познатото ни словосъчетание, изписано в каменните надписи от времето на Омуртаг и Маламир „канасюбиги”. Един от въпросите тук е защо именно такива надписи се намират от времето на тези владетели, но не и от други и отговорът  вероятно е, защото тъкмо те са създали най-много подобни паметници, а вероятно и са въвели въпросния израз в употреба. Но защо им е било нужно това? Моето предположение е, че след възкачването на Крум и при неговите наследници, Източната римска империя се убеждава, че българите не са поредното варварско племе преминало и изчезнало край северната граница и съзира сериозна опасност в амбициите на съседния народ. Вероятно по това време политиката на империята се изменя и в сферата на дипломацията тя преминава в постоянен натиск по религиозните въпроси, тъй като приобщаването към християнската цивилизация е силно оръжие за сломяване на варварското самоопределяне. За това ни говорят най-силно достигналите до нас мисли на Омуртаг за Бог който вижда всичко, който освен справедлив е и доброжелателен щом „на християни те българите направиха много добрини.”. Възможно е такива мисли да са породени от упреците на византийските дипломати и мисионери по отношение на варварските обичаи и практики, окачествени като жестоки и нечовешки. Цялата държавна дейност на българските владетели от това време,  словата им от надписите обаче сякаш целенасочено ни показват, ако не величие, то достойнство и духовна твърдост на владетели, които далеч не са лишени от самочуствие.

   И така какво би могло да означава „канасюбиги” ? Обикновено титулът каган, който е характерен за хазарския владетел и се употребява и за някои руски князе се тълкува от китайското  ke̯ "велик"  и „kuan "управител", от което се получава „велик управител”. Ако вземем предвид тюркската дума „къан” означаваща кръв и употребявана и в смисъл на род, потомък бихме получили израза „велика кръв”, който  е еднозначен с изразите „бяла кост” и  „синя кръв”.
Например споменатото име на аски предводител от Иезди ад –Дин в „Книга на победите” – Буракан, Бурикан, Бьорекан може да се преведе като „вълча кръв” или „потомък на Вълка”. По този начин бихме могли да приемем, че „кан” или „кана” в българските титулни и длъжностни изрази изписани в епиграфиките можем да тълкуваме като кръв, род, потомък. Изразът „сюбиги” може да е съставна дума или израз от вида на почетните обръщения към царстващите и високопоставени лица. Тук ще изредя няколко думи и изрази взети от карачаево-балкарски речник от които би могло да се получи подобно обръщение:

Багъа – цена, стойност, чест, престиж, достойнство

 эл багъасы адам – уважаван от всички човек

Сый – чест , авторитет, престиж, почет, уважение,

Сый бериу – почитане, оказване почит някому

Сыйлы – почетен, уважаван, авторитетен

Бек – твърд, много

Бек сыйлы – дълбокоуважаван, многоуважаван

Сюйген – човеколюбив, хуманен

Сюйюу – любов, уважение, желание

От тези примери виждаме, че изразът „сюбиги” може да се тълкува в различни варианти като: многопрестижен,  многожелан, многоуважаван, многодостоен, известен с честта си, желан по достойнство, уважаван по чест  и много други. Целият израз „канасюбиги” може да приеме вида: „от кръв многочестита”, „от род многодостоен”, „ от род многопрестижен”, „от род благороден” , „от род любочестен”, „от род любопрестижен” и т.н. и който може би в крайна сметка след христинизацията се превръща в познатото ни „цар честит”, ”царю честити”. Кратките, изсечени по воински текстове от каменните надписи добиват изведнъж дълбок смисъл и разкриват стремежът на варварските владетели да подчертаят своето величие което се състои в техните и на предците им кръв и дела,  бидейки „от род многопочитан” и закрилян от Бога  

   В един от летописните надписи описан от В.Бешевлиев в „ Български епиграфски паметници” четем текста:

 

 

На многото българи
 от бога архонтът
 Персиан изпрати
 капхан Исбул, като

му даде войски и
 ичиргу боила и
 кана боил коло-
 бъра. ....

Тук отново срещаме „кана” в един израз касаещ съсловно и длъжностно определено лице. В този надпис Исбул се явява капхан или кавхан по длъжност второто лице след владетеля, „ичиргу боил” вероятно е определение за един от известните ни от източниците шест боили, които управляват заедно с владетеля. Изразът „кана боил колобър” може да се тълкува като определение за принадлежност към висше съсловие  „от кръв боилска колобър”, „от род боилски колобър” или „колобър от боилски произход”.

   Константин Багренородни в своята „Книга за церемониите” разказва, че по времето на Симеон съществува Съвет на Великите боили, които биле шест на брой. В йерархията на Казанското ханство например са известни съсловни степени на карачите и емирите. Емирите биле командващи на войските, а карачите заседавали в Съвета /Диван/ и в известна степен ограничавали властта на хана. Длъжността на съветник карачи била наследствена, също така висшите длъжности биле наследствени, пожизнени и несменяеми. С по-ниско социално положение биле мурзите и бековете, които биле управители на отделните улуси. Руската Боярска дума играла също роля на държавен съвет по законодателните и международни въпроси. Повиканите от великия княз бояри в Думата също изпълнявали по негово поръчение различни дейности или заемали различни длъжности, като например оглавявали воеводства или изпълнявали дипломатически мисии в чужди държави и княжества. Вероятно в Първата българска държава тези шест боили са играли подобна роля на Съвет при владетеля, чието общо съгласие по държавни въпроси е било необходимо за крайното им реализиране. Възможно е тези шест боили да са представители от точно шест рода и тази привилегия и отговорност да бъдат съветници на българския владетел да е наследствена. Възможно е те да са имали точно определени длъжности – ичиргу боил, кавхан, колобър, чигот, може би и багатур, които също са се предавали по наследство. Освен тези първи шест представители на тези родове, останалите техни представители също може да са изпълнявали различни задачи и да са заемали държавни постове като управители на области, командири на войскови поделения и гарнизони. По този начин ние трябва да разграничим онези боили от Съвета на владетеля от останалите служители произхождащи от тези шест рода  

image

Скитско злато от Куль Оба 4 в. пр .н. е.
Скитски сюжет на клетвена церемония "ант ич" по Эльшад Алили

 

  Виждаме как шест рода плюс още един свещен съставляват елита на държавата и управляват заедно  постигайки взаимно съгласие по необходимост и в полза на бъдещето на своя народ. Кои са биле тези шест рода и каква е била тяхната връзка с рода Дуло? Може би са ги свързвали кръвни връзки, а по вероятно клетвена, която е още по силна от роднинската, защото клетвата за вярност и лоялност към свещения род е и клетва за вярност към Бога, който осигурява благоденствието на държавата. Клетвата обаче е двустранна и изисква вярност и лоялност към Бог и народа  и от страна на владетеля. Шест плюс един рода  са част от един свещен договор преминаващ през епохи и пространства до момента на сблъсък с нови реалности и нови необходимости на времето. Пред нас се разкрива едно варварско родово общество на Седемте, свързани с клетва пред Бог, предавана от поколение на поколение, от място на място до допира му с нова пространствено-времева реалност, която ще пренареди или дори разруши стария ред и ще го превърне в обикновен летописен, отчасти запазен запис, достигнал до нас И само  древните каменни останки на това общество, съградено от любочеститите ни предци, като ехо ни нашепват:
          ...от кръв боилска Багатур....





Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom2 - Интересно сравнение ползваш, Ф...
23.06.2014 18:47
Интересно сравнение ползваш, Франция и по мнението на самите френски историци е чиста проба политическа , а не етносна държава. Де факто е резултат на декрета на бащата на краля Слънце ,наложил френският като задължителен за целия конгломерат от етноси на територията Й
И ние отчасти сме такава държава, но то е дълга тема, иначе в съвремието имаме запазени доказателства-Берлински договор, Решенията на Ньой, но това са външни фактори, докато при Франция са вътрешни
Французите и сега действат така-всяка година от бившите колонии около 1 милион получават френско поданство без затруднения. Даже и за българи не е проблем
Гледат в бъдещето хората, а ние дори и в миналото не гледаме , а настрани
цитирай
2. syrmaepon - Да, смятам че аналогиите с Франция ...
24.06.2014 08:42
Да, смятам че аналогиите с Франция са подходящи и в смисъл на сблъсък на култури, сблъсък с римския християнски свят, създаване на нация и прочие. Въобще езическия свят е устроен различно от християнския и мюсюлманския, но нещата по необходимост се пренареждат. И сега е такова време, в което само който вижда историческата логика ще успее да оцелее и да се развие.
цитирай
3. merlin68 - Да ама, "може би", &q...
27.06.2014 15:30
Да ама, "може би", "вероятно", "можем да допуснем" не са доказателствени форми в българския език. Как тогава от тези форми на внушение извеждаш заключителната форма "виждаме как"? Ти може и да виждаш това което ти се ще, но никой друг ако се замисли над написаното от теб, няма да го види това.
KANACYBIГI
KANAC BYГIOM
Разбира се ако решим да ползваме карачаево-балкарски речник за да си преведем този надпис, може да получим и твоя резултат. Ако решим да ползваме езика на апачите или сиуксите сигурно ще получим и други интересни възможности.
Аз обаче си мисля, че понеже надписа е за български владетел (макар и написан с гръцки букви), то най-добре ще е да ползваме български речник. Също така най-добре ще е да ползваме български титли, а не да си измисляме такива. Като имаме това в предвид, там пише - КНЯЗ ОТ БОГА
цитирай
4. syrmaepon - Въпросът не е в това, а в друго ))) И ...
27.06.2014 17:55
Въпросът не е в това, а в друго ))) И какво точно значи княз на български ? И как реши, че "биги" е Бог ? Къде и в кое време в българския език съществува биги -бог ?
цитирай
5. merlin68 - В украинският съществува биги-...
27.06.2014 22:41
В украинският съществува биги-бог, а до колкото си спомням там е била България. От там дошли владетелите ни с титлите си
цитирай
6. merlin68 - А да ти кажа много версии по твой т...
27.06.2014 22:54
А да ти кажа много версии по твой тертип съм чел какво значи княз, и аз лесно мога да измисля една. Княз - към нас, наш, от бога поставен, пратен. Аз съм далеч от мисълта да твърдя, че подобно тълкувание е вярното. Само че то с нищо не отстъпва на твоето, дори напротив.
Въобще който и речник на какъвто и език да отвориш все ще нагодиш нещо, даже може и десетина варианта да нагодиш.
цитирай
7. get - - Потърсете в латинският, на какъвто(вулгаризиран) е дадена титулатурата?
27.06.2014 23:04
syrmaepon написа:
Въпросът не е в това, а в друго ))) И какво точно значи княз на български ? И как реши, че "биги" е Бог ? Къде и в кое време в българския език съществува биги -бог ?


Първо: Иго е тежест и ярем(оглавник) както на български така и на латински!
Второ: Частицата "Суб" отговаря на нашата(съвременна) "под"
Трето: Кан(а/о) го имаме документирано в няколко източника (първият от 6-ти век пр.н.е.) от тук Източно Средиземноморие и Балкани.
- Примерно, брата на Константин Велики се е наричал "Ханибалиу". Не са финикийци а илирийци(тоест от района на Българска Морава, Ниасус/Ниш)?
- Бага, го имаме срещано в Средно азиатско(много преди времената, когато там мигрира "тюркско езично" население). Присъщо е за езиците от индо-европейската група, т.е. вътре-сричково поставена гласна "О", същата да преминава в "А" и обратното! - Тоест думата е звучала и в двете форми БОГ(А) и БАГ(А) смислово е била идентична!
- При "бага-тур" имаме именно от титулатура(та) "от бога водач" - Знам, че звуча странно ... но ТУР-ТОР-ТИР-ТЕР са от едно семантично гнездо, от което водят началото си две думи(значения) "Водач-Вол-Терес"("тера(ч/м)=търся-откривам-(пред)водя, архаична и до скоро употребявана диалектна форма ... нещо, като английското "скаут" ?!
- От същата корено тур-тир имаме и ранно-античната титулатура(още от 6-ти век, пр.н.е.) ТИРАН~ТюРАН(в най-стар гръцки - преди "елинизиране" и "койнезиране" :))! Тя е от същото семантично гнездо, както горните, които вече упоменах ТУР-ТОР-ТИР-ТЕР ... Не случайно, имаме при тракийските царе името или титлата ТЕРЕС(предводител=кан)!
- Се(ф/в)т ... пък произхожда от общо-европейската коренова за "свет(ло)" - Тоест пак имаме лично име и служебна дума - в едно ?!
- Сирме за Какво обяснявам(подсказвам с ?): "Истеми Багадур-ябгу ... Под его началом состояли десять североалтайских УГОРСКИХ племенных вождей что, по-видимому, объясняет угорское, а не тюркское происхождение его имени."
- Но уралското и алтайското, са родствени, на ... ?!:)
цитирай
8. syrmaepon - Само, че пропускаш, че трябва да се преведе и израза
28.06.2014 09:11
merlin68 написа:
В украинският съществува биги-бог, а до колкото си спомням там е била България. От там дошли владетелите ни с титлите си


"кана боила колобър" там няма канас. Ако имаш желание може ли да ми цитираш украински речник. Аз имам един, макар и не съвсем украински, ще потърся
цитирай
9. merlin68 - Някои интересни неща открих, на...
29.06.2014 00:32
Някои интересни неща открих, например ромеите превеждат на гръцки КАНАСУБИГИ така ΕК ΘΕΟΙ ΑΡΧΟΝΤΟΣ, което си означава От Бога Владетел
яка близька до санскритської baga-біг
благий, даващ благодат, даряващ благо. Въобще санскрит се покрива до много голяма степен от славянските езици, и тук смисъла на бог - бага -благ в саснскрит е същата. В староукраински, всъщност старославянски или направо български е по-правилно да се каже думата е - біг
Като имаме предвид всичко това, не мисля, че трябва чрез карачаево-балкарски речник да си превеждаме титлата на българските владетели KANACYBIГI
"кънѧѕь" от (в) Бога
цитирай
10. merlin68 - жалко, няма поддръжка на шрифто...
29.06.2014 00:33
жалко, няма поддръжка на шрифтовете
цитирай
11. syrmaepon - Разбирам добре предложението за ...
29.06.2014 09:58
Разбирам добре предложението за канасюбиги, въпросът е как да преведем другия израз " кана боила колобър". Нали не е достатъчно да преведем един израз, а всички и да възстановим цялостната картина и цялостната организация на държавата. Нямам против нека бага е Бог, но ти каза, че е биги ) И преводът може да е: род/кръв/ обичан/желан/ от Бога, което византийците осмислят като владетел от Бога. Крайният смисъл е същия.
цитирай
12. syrmaepon - Просто дадох предложение за ети...
29.06.2014 10:14
Просто дадох предложение за етимология на думата "кан". Например думата владетел произлиза от владея, а кан от какво ?
цитирай
13. merlin68 - Не знам как да го преведем, аз не съм ...
29.06.2014 12:47
Не знам как да го преведем, аз не съм лингвист, но със сигурност знам, че дори аз мога да натаманя някакво значение, и дори ти показах как с три секунден размисъл - това история ли е? Другото в което съм сигурен е, че когато става въпрос за български титли, е добре преди да достигнем до езика на маите, първо да започнем с нашия собствен. Чак ако в нашият език липсва каквато и да е възможност да обясним нещо свързано с предците ни, тогава да се сурнем в Азия, Африка... на Марс.

На многото българи
от бога архонтът
Персиан изпрати
капхан Исбул, като

му даде войски и
ичиргу боила и
кана боил коло-
бъра. ....

Тук виждаме, че въпросното "кана" не е титлата на владетеля, който в текста е титулуван архонт. Както вече видяхме от други надписи това е равносилно на KANACYBIГI. А KANACYBIГI на база старославянски украински диалект може да се преведе най-спокойно като КНЯЗ ОТ (В) БОГА. Това до тук се базира на факта, че българите говорят славянски език и няма абсолютно никакво основание да се смята, че някога са говорели друг съвършено различен език. Също този извод почива на факта, че българите абсолютно сигурно пристигат на днешните ни земи от територията на Украйна, няма никакви доказателства, че преди това те са били в Памир, Хиндукуш или на Луната.
От тук на сетне вземайки твоите методи на допускане, можем да приемем, че израза "кана боил-колбъра." означава на " на княза (кана като някаква стара падежна форма от княз) боил (боляр, бояр) жреца - княжеския гадател.
Подчертавам аз подобни неща не твърдя, просто влизам в твоя калъп на доказване, кой знае защо:)
цитирай
14. merlin68 - Имаш и цял пасаж, започващ така:...
29.06.2014 13:11
Имаш и цял пасаж, започващ така:
"Константин Багренородни в своята „Книга за церемониите” разказва, че по времето на Симеон съществува Съвет на Великите боили, които биле шест на брой. В йерархията на Казанското ханство например са известни съсловни степени на карачите и емирите."
За мен целият пасаж е някакво недоразумение, там правиш супер странни и неадекватни сравнения между Казанското ханство, България, Русия, виждаш общи неща:))) Да има такива и в трите държави, както и във абсолютно всички държави по света има йерархична структура и с това съвпаденията свършват. Или според теб не свършват? Ако е така може би ще ми обясниш какво общо има България с Казанското ханство? Защото аз мога да ти обясня защо нито Дунавска нито Волжска България нямат нищо общо с това ханство:)
цитирай
15. argilos - мерлин е прав - един туркофон свежда ...
29.06.2014 14:31
мерлин е прав - един туркофон свежда по принципа на народната етимология и за да запомни нещо по-лесно (и това е естествен процес) чужди думи до собствения си речник. по тази причина издиша и примера с меровингите: никаква владетелска титла не носи в себе си корен кръв - в никой засвидетелстван език, говорен на тяхна територия.
Канабоила колоброн е съветника по поземления данък и мечоносец:
Боил – съветник, член на съвета (от боулe – съвет на магнатите, големците, болиите)
Канон – поземлен данък (ИРИ след 7-ми век) = латинското iugum; от канна, кана – ствол, дуло, тръба, тръст за измерване на култивираната, очовечената и обложена с данък земя (сравни и дулум за декар площ, родът на землемерите, мен3орите Дуло и дълг от една страна , а от друга кана, книга за знак-еталон, канатица за подредени знаци , където - тика, тица е старопруското за правилно, редно, българското така), както Исая през 1-2-ри век е посочил с тръст за заселване и измерил по аугурска традиция земята карвунска от планината карванка в източен норикум/словения и адриатическо море до карбона на черно море.
Канабоил = данъчен (за землището, кадастъра) съветник
Колоброн – мечoносец; сродно със старопруското kalabian – меч, нож, лат. gladius. Колобрите са мечoносци и съставят свитата на царя. Те са българските преторианци, които както римските им колеги, очевидно се натоварват и с функции на изпълнителната власт. Нямат нищо общо с боколобри.
Канасубиги си има точно значение и това е:
Ка – посвещавам, възхвалявам, дарявам, тракийското кайа, египетското ка – въздигнатите във възхвала ръце; кадърен, кадър – владеещи себе си, държащи ръце, а не кръв.
насу – нося, несу
биги – бога.
Канасу или канесу отговаря на египетското ка – n (със значение на българското „на“ за датив-притежателен)- nsw, т.е. к3-n-nsw = цар, фараон е гръцкото му название, т.е.таланта, възхвалата, неповторимото, личността, аз-ът на царя (nsw). Канасу Мортагон е самият василевс (hoechst persoenlich).
Кненз и кня(н)жение е свързано с гръцкото - ge за земя, т.е. канон-ге, този на кадастралната, данъчната, подвластната, организираната в закон земя. Немците му казват кунунгр, конунг.
цитирай
16. syrmaepon - Кога са говорели славянски - по времето на Омуртаг ли ? Доста време има до Симеон )))
30.06.2014 09:45
merlin68 написа:
Не знам как да го преведем, аз не съм лингвист, но със сигурност знам, че дори аз мога да натаманя някакво значение, и дори ти показах как с три секунден размисъл - това история ли е? Другото в което съм сигурен е, че когато става въпрос за български титли, е добре преди да достигнем до езика на маите, първо да започнем с нашия собствен. Чак ако в нашият език липсва каквато и да е възможност да обясним нещо свързано с предците ни, тогава да се сурнем в Азия, Африка... на Марс.

На многото българи
от бога архонтът
Персиан изпрати
капхан Исбул, като

му даде войски и
ичиргу боила и
кана боил коло-
бъра. ....

Тук виждаме, че въпросното "кана" не е титлата на владетеля, който в текста е титулуван архонт. Както вече видяхме от други надписи това е равносилно на KANACYBIГI. А KANACYBIГI на база старославянски украински диалект може да се преведе най-спокойно като КНЯЗ ОТ (В) БОГА. Това до тук се базира на факта, че българите говорят славянски език и няма абсолютно никакво основание да се смята, че някога са говорели друг съвършено различен език. Също този извод почива на факта, че българите абсолютно сигурно пристигат на днешните ни земи от територията на Украйна, няма никакви доказателства, че преди това те са били в Памир, Хиндукуш или на Луната.
От тук на сетне вземайки твоите методи на допускане, можем да приемем, че израза "кана боил-колбъра." означава на " на княза (кана като някаква стара падежна форма от княз) боил (боляр, бояр) жреца - княжеския гадател.
Подчертавам аз подобни неща не твърдя, просто влизам в твоя калъп на доказване, кой знае защо:)


И аз не съм се сурнала кой знае далеч. Да не забравяме, че българи има и на Кавказ и на Волга и те със славяни не са се смесвали )))

цитирай
17. merlin68 - Така ли? И къде на Кавказ и Волга има ...
30.06.2014 11:16
Да не би да имаш предвид 200 та човека в Татарстан, определящи се като българи? Те там разбира се са най-чистите от всички българи - татаромонголско нашествие, после Казанско ханство, накрая Руска империя:))) Днес 200 българи сред които 5 професори по история:))) Един фалшификат писан през 20 век обясняващ, че всичко в Евразия било все българи, ама с турски имена, говорещи тюркски език (изчезнал разбира се):)))
Само, че тия турски пропагандатори нямат нищо общо с българите. Да на територията на днешен Татарстан е била Волжска България. Забележи БЪЛГАРИЯ, не българско ХАНСТВО. Българската държава унищожена от татарите, същите тия татари днес Нуридинов се опитва безуспешно да убеди, че са българи.
цитирай
18. atil - Мерлинчо, тъпи и лъжливи, в днешна ...
30.06.2014 16:24
Мерлинчо, тъпи и лъжливи, в днешна Македония, хилядолетната българска територия колко човека се броят за българи и защо?! И колко Нурутдиновци се стремят да им обяснят че са българи?
Никакво татаромонголско нашествие не е имало там никога и никаква татарска колонизация. Никакво Казанско ханство татарско не е съществувавало освен във фантазиите на такива като тебе!
И в това се състои основната роля на действителните учени - да го разясняват това. Наред с другите моделирания на миналото с цел да се влияе върху настоящето и бъдещето. Централата на злото работи, работниците и също не са спрели.
Точно такива дейци нямат нищо общо с никакви българи, и най-елементарното им действие е да играят върху националните чувства на хората, като изкарат например турската карта. Дори да е на места където турците никога не са имали нищо общо с никакви българи...Бита карта, лека полека и другите ви козове отиват на на боклука. Лошото е че благодарение на упражненията върху целокупното българско човечество самото то претърпя силни загуби и поражения.
Волжка България през 16-ти век:
http://atil.blog.bg/history/2013/12/12/istoriia-na-voljka-bylgariia-treti-emirat-13-16-v-5.1218455
цитирай
19. merlin68 - В днешна Македония, много хора се ...
30.06.2014 18:25
В днешна Македония, много хора се броят за българи, разбира се още повече не се броят за такива и това е резултат от сблъсъка на различни пропаганди. Само, че днес както и преди хилядолетия в Македония се говори български език. Този български език се е говорел и във Волжка България, която напук на теб и подобните ти, никога не е била ханство или емирство.
Що се отнася до татаро-монголските нашествия, те са един голям факт в историята. Факт е, че Волжка България упорито се съпротивлява на монголо-татарите и въпреки победата на българите в така наречената Овнешка битка през 1223г. по късно е унищожена от пълчищата на Бату хан. Разбира се факт е и Казанското ханство появило се през 15 век отцепвайки се от Златната Орда. Като се има предвид факта, че Волжка България никога не се е наричала ханство, както и това, че новото Казанско ханство въпреки, че заема част от територията на България, не носи името България, то едва ли можем да допуснем, че то българска държава. През 16 век това ханство е завзето от войските на Иван Грозни и става част от Руската империя.
Така, че когато говориш за тъпотия, лъжи и фантазии, то тези определения се отнасят към теб самия. И когато говориш, че ролята на истинските учени била да разясняват, че монголо-татарско нашествие не е имало, че не е имало Казанско ханство, то това не е наука а шарлатания. Разбира се аз добре си спомням, как ти преди година обясняваше, че не имало и османско нашествие на Балканите - просто половината българи станали турци и започнали да избиват другата половина. И още си спомням друга твоя "научна" изцепка - как българският език и днес се говорел в България, само че му викали турски.
цитирай
20. syrmaepon - И на тебе сега, както и на Тамарин специално трябва да обяснявам
01.07.2014 09:48
merlin68 написа:
Да не би да имаш предвид 200 та човека в Татарстан, определящи се като българи? Те там разбира се са най-чистите от всички българи - татаромонголско нашествие, после Казанско ханство, накрая Руска империя:))) Днес 200 българи сред които 5 професори по история:))) Един фалшификат писан през 20 век обясняващ, че всичко в Евразия било все българи, ама с турски имена, говорещи тюркски език (изчезнал разбира се):)))
Само, че тия турски пропагандатори нямат нищо общо с българите. Да на територията на днешен Татарстан е била Волжска България. Забележи БЪЛГАРИЯ, не българско ХАНСТВО. Българската държава унищожена от татарите, същите тия татари днес Нуридинов се опитва безуспешно да убеди, че са българи.


че дори в Италия Д Амико открива следи от българския език. Въпросът не е дали сега има, а че е имало. Но както ти тъй Тамарин подобно Сталин сте ги изтрили от лицето на земята, от ума си , защото ви пречат.
Това е ваш личен избор разбира се. Моят е друг.
цитирай
21. merlin68 - Д Амико "открива" следи ...
01.07.2014 18:35
Д Амико "открива" следи от български език. Във всеки случай като го чета, разбирам от къде шарлатанията на такива като теб и другия турак, намира вдъхновение:) Но не сте само вие, то има и други дето дирят българския език в Иран, Афганистан, на Луната, само не и в България, колкото да е странно Д Амико, вдъхновява и тях. Но да не съм голословен, ето един цитат от въпросния "откривател":
"Името Забан, етимологически се извежда от алтайските езици със значение
офицер, военачалник. Тази дума е много близка с турските "забит" (офицер) и
"забита" (полиция), както и с японските "сайбан кван" (съдия) и "сайбан" (съдя)."
Значи този италианец, който не знае нито български, нито, турски, нито японски, "открива", че въпросният Забан, е бил българин и името му имало туранска етимология, означавало "офицер", "полицай", или може би "съдя" - много убедително:))) Сега нека да видим един друг подобен на теб, само че дирещ България в Иран, каква етимология намира на името Забан (става въпрос за Ж.Войников, който е редактирал текста на книгата на Д Амико) и ето какво пише той в редакцията си за този пасаж:
"Етимологиите са изцяло неверни. Вж. съвр.бълг.фамилия Забунов(и). Името е с ирански произход. В шугнански, рушански, бартангски ziban, сариколски zыban, язгулемски zэban–скачам на високо, отскок, от изходното староиранско uz-buna–
над основата, над земята, или Забан–висок издигнат.)Следователно той е(може би, вероятно) старшият на гарнизона [на] Клефи."
Мда, виждаме как тураци и иранци се карат за родителските права над българите:)) Трябва да кажа, че вторият вариант е дори по-абсурден от първия - Забан със значение висок, издигнат и от това автора на тази простотия стига до извода, че с това име Забан ще да е бил старши на гарнизона:))) Значи майка му като го е родила знаейки, че той ще се издигне до гарнизонен началник, го е кръстила Забан:)
Сега аз не съм лингвист и въобще не мисля да правя етимология на името Забан, все пак понеже знам поне български, може да предположа....
цитирай
22. merlin68 - . . . непрофесионално, че Забан е ...
01.07.2014 19:13
...непрофесионално, че Забан е производно на зъб, зъбат, зъбещ се:))
Но да продължим с турашката етимология на българските имена, следващото име на което дава етимология незнаещият български език Д Амио е "Родан", и ето какво означавало това име според италианеца:
"Родан(при чувашите Ретвен, при осетинците Рато, като етимолог. решение може да посочим иронското rаtukænыn, дигорското rаtukænun–извършвам, rаttæg -творец, българското ратувам–желая, стремя се към нещо. Името Рато, Ратин, Ратил се среща и при българите)"
Така, тук според автора името "Родан" означавало "извършител", или "творец" на иронски и дигорски език (честно да си призная аз за такива езици не съм и чувал, направо се чудя как се осмелявам да поставям под съмнение изводите на този така начетен италианец). Но о чудо, италианеца тук се сеща, че освен туранската етимология, имало и българска - "българското ратувам–желая, стремя се към нещо". Сеща се разбира се, но нали не знае български а просто зяпа в речниците за близко изглеждащи наименования, не разбира, че името Родан, няма нищо общо с "ратувам". Също така не са верни и българските имена които дава като пример.
Пак без претенции за научност, ще изложа едно мое предположение що ще да значи името Родан - то произлиза от българската дума род.
Интересно е, че Д Амико, който на няколко пъти свързва хуните с българите, пропуска да даде етимология на името на хунския цар Беламир, изглежда не не намерил съвпадения в нито един турански или ирански речник:)) Аз също няма да давам етимология на Беламир, тя е достатъчно очевидна.

И така скъпи мои турански приятелчета syrmaepon и atil, поспрете се малко с анадолските чалъми, българите за 500 години не станаха туранци, няма и вие да ги направите.
цитирай
23. atil - Всички българи по света, които не са ...
02.07.2014 06:58
Всички българи по света, които не са минали на славянски, като тукашнитена Балканите, още си говорят по старому на булгар-тюркски. Дори кавказките бурджани, придошли от Западен Иран също, потомците на хуните придошли от Азия (върнарли се) също още към 4-5 век.
Не ме интересуват научните теории аз популяризирам българска история а не дебилски измишльотини. Тя има връзка и със съвремената дейсвителност и тава лесна се вижда и проверява. стига да иска някой.
Колкото до "езиковите анализи" те понякога са направо хумористични, но друг бих се позанимал, дори заслужават отделна публикация.
За тая работа е нужно знаенето поне на два а най-добре на три езика и консултации със специалист(филолог поне). Иначе ще продължим да убеждаваме на славянски че морските вълни стават за предене на вълна...
цитирай
24. merlin68 - Всички българи по света нямат нищо ...
02.07.2014 17:10
Всички българи по света нямат нищо общо с всички турци по света, защото говорят български, както пък турците говорят турски.
Аз и сам виждам, че не те интересуват научните теории, от това обаче не следва извода, че ти популяризираш българската история. Точно напротив, твърденията ти, че българският език и днес съществувал в България, ама му викали турски, и това, че не е имало османско нашествие, просто половината българи станали турци и почнали да колят другата половина, напълно резонно могат да се определят като дебилски измишльотини. Има обаче и друго определение, което аз искрено се надявам скоро да бъде формулирано и в наказателния кодекс.
цитирай
25. atil - Нищо не знаеш за всичките българи по ...
02.07.2014 23:07
Нищо не знаеш за всичките българи по света нито от днешно време, нито от миналото.
Турците не са единствените които говорят език от тази група Мерлинчо, но те са ви любимите, кой знае защо...Народите са десетки и един от тях е и днешния български в Източна Европа.
През средновековието този български суперетнос се разделил на няколко народа все от това наречие, между тях са българи- волжки и дунавски, хазари, кумани(скити), авари, печенеги .., все европейски народи. Преди това ги наричали скити, сармати, хуни, пак от общото древнобългарско европейско булгар-тюркско коляно. Без средноазиатските и близкоизточните тюркски племена и народи!
Друга група са кавказките булгар-тюркско говорящи племена, наречени в миналото - бурджани(синоним на булгар, означава - "вълча душа"). Точно от тях са основната маса дружинници дошли с Аспарух и Кубер и залели със своята многочисленост Северните и Западните Балкани(според сведението на българина преводач на Манасиевата хроника от 14 век).
Само на Балканите формиралата се през 9-10 век народност минава на славянски език. Останалите части се вливат в други народности, основно руската и украинската. Пример - казаците.. Но при нас езика и вярата не променили културата и самосъзнанието, нито името!
Разбра ли турчино!? Защото само един турчин-фанатик или комунист може да толкова тъп и невменяем като вас!
цитирай
26. atil - Направете едно просветно събра...
02.07.2014 23:13
Направете едно просветно събрание. Поканете оня учения председател на Народното събрание да ви прочете лекцията. И я обсъдете колективно.
Ако се сетите за какво става въпрос по българския въпрос ще умре някоя лисица...(както се казва по нашия край.) Т.е. ще се случи знаменателно събитие!
http://atil.blog.bg/history/2012/07/03/obrazuvane-i-formirane-na-syvremenata-bylgarskata-narodnost.975394
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: syrmaepon
Категория: Други
Прочетен: 1436519
Постинги: 614
Коментари: 2094
Гласове: 6229